چین ماهواره دیگری از سری ماهواره‌های گائوفن را به همراه یک ماهواره‌ تحقیق و توسعه به فضا فرستاد

0 352

چین ماهواره سنجشی گائوفن (Gaofen) جدیدی به‌همراه ماهواره دیگری موسوم به ژیبایپو (Xibaipo) را که یک ماهواره تحقیق و توسعه است، به فضا فرستاد. در این مأموریت که روز جمعه ۳ژوئیه (۱۳تیر) ساعت ۳:۱۰ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) و از پایگاه فضایی تائی‌یوان (Taiyuan) صورت گرفت، این دو ماهواره سوار بر ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند. ماهواره‌های یادشده، هر دو، توسط شرکت علوم و فناوری‌های هوافضای چین (China Academy of Space Technology Corporation به‌اختصار CASC) توسعه یافته‌اند. ماهواره جدید گائوفن دارای قدرت تفکیک مکانی زیر ۱ متر است که در بسیاری از حوزه‌ها مانند نقشه‌برداری، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و جنگلداری به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در این ماهواره برای اولین بار از پلتفرمی با نام اجیلیتی (Agility) استفاده شده است؛ پلتفرمی که می‌تواند برای انواع مختلفی از ماهواره‌های سنجشی که در ارتفاعی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار می‌گیرند، استفاده شود. اجیلیتی با عمر طراحی ۸ سال دارای قدرت مانور سریع بوده و امکان تصویربرداری در شرایط سرعت بالا و در حالت‌های مختلف را برای ماهواره فراهم می‌آورد.

نمایی از پلتفرم اجیلیتی

همچنین دوربین این ماهواره قادر به ثبت تصاویر چند طیفی با باندهای طیفی متعدد مانند آبی تیره، آبی، سبز، زرد و قرمز است تا اطمینان دهد که تصاویر از قابلیت تشخیص بالایی برخوردار بوده و نیازهای کاربر را به‌طور کامل برطرف می‌کند. به‌علاوه، این دوربین به ابزاری مجهز است که آن را قادر می‌سازد تا تصویربرداری در شرایط ابر و مه را به‌خوبی انجام دهد؛ به‌گونه‌ای که مانند تصویربرداری در شرایط بدون ابر باشد.

ماهواره کوچک ژیبایپو نیز برخی آزمایش‌های علمی مانند انتقال داده‌های صوتی و تصویری از مدار را انجام خواهد داد. این ماهواره که به‌طور عمده برای ارتقاء آگاهی‌های علوم فضایی جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجهز به یک نرم‌افزار آموزشی قابل برنامه‌ریزی، یک دوربین سنجشی کوچک و همچنین یک محموله آزمایشی است که برای مقایسه میان داده‌های تصویری زمین با داده‌های سنجشی ماهواره و داده‌های آزمایشی طبیعی به‌کار خواهد رفت. ژیبایپو با ۳ کیلوگرم وزن، دارای ابعاد 2U (حدوداً ۱۰*۱۰*۲۰ سانتی‌متر) بوده و عمر طراحی آن ۶ ماه است.

ماهواره ژیبایپو

لانگ مارچ-۴بی که با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز خوانده می‌شود یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموبه به مدار لئو می‌باشد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تُن وزن دارد. لانگ مارچ-۴بی که توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) توسعه یافته، اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و هزینه هر مأموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. گفتنی است این پرتاب ۳۳۷ امین مأموریت سری ماهواره‌برهای لانگ مارچ محسوب می‌شود.

 

news.cgtn ، wikipedia ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15470
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها