پردازش ابری آمازون در خدمت صنعت فضایی

0 431

جف بزوس (Jeff Bezos) مالک شرکت آمازون (Amazon) که در سال ۲۰۰۰ شرکت فضایی بلو اوریجین (Blue Origin) را به‌منظور ارائه خدمات پروازهای زیرمداری برای توریست‌های فضایی تأسیس کرد، اکنون به‌دنبال گسترش خدمات فضایی در حوزه پردازش اطلاعات در مدار زمین است. در این راستا شرکت خدمات وب آمازون (Amazon Web Services به‌اختصار AWS)، زیرمجموعه شرکت آمازون، اعلام کرده است که در حال راه‌اندازی بخش جدیدی برای تأمین خدمات ابری به‌منظور پردازش اطلاعات در مدار زمین می‌باشد.

این شرکت همچنین به سازمان‌ها برای توسعه معماری‌های سامانه‌های فضایی کمک می‌کند تا بتوانند از خدمات جدید استفاده کنند. بخش جدید قرار است توسط کلینت کروژر (Clint Crosier)، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده (U.S. Air Force)، مدیریت شود؛ کسی که تلاش‌های زیادی برای ایجاد نیروی فضایی آمریکا (U.S. Space Force) به‌انجام رساند.

آمازون در زمان اعلام راه‌اندازی بخش جدید به آمادگی چندین شرکت برای پرتاب هزاران ماهواره در پنج سال‌ آتی به‌منظور ارائه خدمات اینترنتی، مشاهدات زمین و اینترنت اشیاء (IoT) برای مشتریانشان در سراسر جهان اشاره کرد؛ امری که یکی از دلایل ورود آمازون به این حوزه محسوب می‌شود. گفتنی است دو سال پیش AWS ایستگاه زمینی خود را برای ارائه خدماتی که امکان انجام فعالیت‌های فضایی را برای اپراتورهای ماهواره‌ای فراهم می‌کند، راه‌اندازی نمود. این خدمات هم‌اکنون توسط آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آن‌گونه که در گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی نورثرن اسکای (Northern Sky Research به‌اختصار NSR) به‌مرکزیت آمریکا آمده، بازار جهانی خدمات رایانش ابری در آینده به‌صورت گسترده به خدمات ماهواره‌ای وابسته می‌شود و بخش قابل‌توجهی از درآمد آن در اختیار اپراتورهای ماهواره‌ای و ارائه‌دهندگان چنین خدماتی قرار خواهد گرفت. از این رو شرکت‌ها و سازمان‌های فضایی مختلفی در سراسر جهان در حال توسعه فعالیت‌های خود در این حوزه هستند که از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) اشاره کرد.

ورود مستقیم شرکت آمازون به صنعت فضایی با ارائه خدمات ابری در مدار زمین در حالی صورت می‌گیرد که شرکت فضایی بلواوریجین به‌عنوان یکی دیگر از دارایی‌های جف بزوس، مشغول توسعه کپسول فضایی نیوشپارد (New Shepard) با ظرفیت سه نفر، حامل فضایی نیوگلن (New Glenn) و موتورهای خانواده بی‌ای (BE) می‌باشد. این شرکت همچنین طرح مفهومی از فرودگری به‌نام بلو مون (Blue moon) را برای سفر به ماه ارائه کرده است. 

 

espash ، espash ، espash ، Zdnet

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15468
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها