ستاره‌ای میلیون‌ها بار درخشان‌تر از خورشید ناپدید شده است!

0 416

ستاره ای عظیم که ۲.۵ میلیون بار درخشان‌تر از خورشید است، به‌طور مرموزی ناپدید شده است؛ احتمال دارد این ستاره در یک سیاه‌چاله فرو رفته باشد. این ستاره بزرگ در فاصله ۷۵ میلیون سال نوری زمین در کهکشان کوتوله کینمن (Kinman Dwarf) قرار داشت اما اکنون دیگر قابل مشاهد نیست و محققان دلیل قطعی آن را نمی‌دانند. هنگامی‌که آن‌ها سعی کردند با رصد این ستاره درباره چگونگی مرگ ستاره‌های عظیم اطلاعاتی به‌دست بیاورند، متوجه شدند که ناپدید شده است. بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ پژوهش‌های وسیعی روی ستاره مذکور انجام شده و مشاهدات نشان داد که در اواخر عمر خود به‌سر می‌برد؛ به‌همین دلیل این ستاره هدفی مناسب برای یک پژوهش جدید به حساب می‌آمد.

آندرو آلن (Andrew Allan)، محقق کالج ترینیتی (Trinity College) ایرلند و پژوهشگر ارشد این تحقیق، می‌گوید: «ما از ناپدید شدن این ستاره بسیار تعجب کردیم؛ یک احتمال این است که درخشندگی خود را از دست داده باشد و غبار فضایی آن را از نظر پوشانده است.» اما برخی محققان معتقدند این سیاره بدون انفجار و تبدیل شدن به ابرنواختر، خاموش شده و در یک سیاه‌چاله سقوط کرده است. آلن دراین‌باره می افزاید: «اگر چنین چیزی صحیح باشد، این نخستین فرآیند رصد مستقیم ستاره عظیمی است که حیات آن بدون انفجار و به این شیوه پایان می‌یابد.»


کهکشان کوتوله کینمن در صورت فلکی آکواریوس‌ (Aquarius) قرار دارد. این صورت فلکی به‌اندازه‌ای از زمین دور است که ستاره‌شناسان نمی‌توانند ستارگان را در آن به‌طور دقیق ببینند؛ در عوض آن‌ها نشانه‌هایی خاص از هر ستاره را رصد می‌کنند و یکی از نشانه‌های این ستاره نیز درخشندگی بسیار زیاد آن بود. گفتنی است محققان برای رصد دقیق‌تر با کمک تلسکوپ VLT در رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) به جستجوی این ستاره پرداختند، اما با وجود ماه‌ها تلاش نتوانستند نشانی از آن بیابند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15456
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها