گزینه وان‌وب روی میز انگلستان برای توسعه سامانه ناوبری فضایی ملی

0 445

دولت انگلستان در صدد ایجاد سامانه ماهواره‌ای ناوبری خود است و برای این منظور در حال بررسی شرکت‌های مختلف جهت سرمایه‌گذاری می‌باشد. اکنون به‌نظر می‌رسد استارت‌آپ وان‌وب (OneWeb) مهم‌ترین گزینه مدنظر انگلستان برای این امر باشد. وان‌وب که دارای دفاتری در انگلستان و آمریکا است، مدتی پیش و به‌علت اثرات شیوع ویروس کرونا مطابق قانون فصل ۱۱ آمریکا اعلام ورشکستگی کرد.

این استارت‌آپ در زمینه خدمات اینترنت ماهواره‌ای فعال بوده و قصد داشت ۲۰۰۰ ماهواره را برای ایجاد یک منظومه اینترنتی در مدار قرار دهد. گفته می‌شود دولت بوریس جانسون (Boris Johnson)، نخست‌وزیر کنونی انگلستان، قصد دارد بودجه‌ای معادل ۵۰۰ میلیون پوند را برای توسعه سامانه ماهواره‌ای ناوبری این کشور اختصاص دهد که در صورت انتخاب وان‌وب، این استارت‌آپ دوران تازه‌ای را آغاز خواهد کرد. البته دولت انگلستان از اظهار نظر درباره اخبار اعلام‌شده در خصوص مذاکرات میان آن‌ها و وان‌وب خودداری نموده است.

توسعه چنین سامانه‌ای‌ در سال ۲۰۱۸ به‌دنبال خروج انگلستان از پروژه منظومه ماهواره‌ای ناوبری گالیلئو (Galileo) و به‌عنوان سامانه جایگزین آن برای این کشور پیشنهاد شد. در آن سال ترزا می (Theresa May)، نخست وزیر وقت انگلستان، ضمن انتقاد از تصمیم کمیسیون اروپا مبنی بر جلوگیری از مشارکت کامل این کشور در توسعه همه بخش‌های این پروژه و با توجه به اختلافاتی که با این نهاد پیدا کرد، انگلستان را از پروژه گالیلئو خارج نمود؛ پروژه‌ای که در حال حاضر توسط اتحادیه اروپا و آژانس فضایی اروپا (ESA) روند توسعه خود را طی می‌کند و هدف از آن ایجاد سامانه‌ای مستقل برای قاره سبز است که قادر به ارائه خدماتی دقیق‌تر نسبت به جی‌پی‌اس آمریکا باشد.

نکته دیگر اینکه گالیلئو شامل خدمتی موسوم به PRS (سرواژه Public Regulated Service) می‌شود که نوعی سیگنال ایمن و رمزگذاری‌شده با اهداف دفاعی و دولتی است و فقط اعضای اتحادیه اروپا مجاز به استفاده از آن هستند؛ نهادی که انگلستان مدتی پیش از آن خارج شد. این‌ مسائل انگلستان را به ایجاد سامانه ناوبری خود بیش از پیش ترغیب کرده است.

وان‌وب پیش‌تر در تلاش برای ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای برای ارتباطات باند پهن بود و چند مأموریت پرتاب را نیز انجام داد؛ اما به‌دلیل مشکلات مالی، ناگزیر به توقف فعالیت خود در این زمینه شد. این‌ها درحالی است که برخی متخصصان امر معتقدند ماهواره‌های وان‌وب برای اهداف ناوبری ماهواره‌ای مناسب نیستند، چرا که استارت‌آپ یادشده پیش از ورشکستگی توسعه ماهواره‌های خود را با تمرکز بر ارائه اینترنت ماهواره‌ای دنبال می‌کرد و نه ایجاد سامانه ناوبری؛ در نتیجه آن‌ها دولت جانسون را به‌خاطر این سرمایه‌گذاری مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

 

businessinsider ، gpsdaily ، bbc

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15445
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها