معرفی کتاب؛ «مکانیک مدار ماهواره»

کتاب «مکانیک مدار ماهواره» کتابی در حوزه مهندسی هوافضا است که می‌تواند به‌عنوان یک دوره درسی برای دانشجویان دانشگاه ارائه شود. مطالعه این کتاب برای کسانی که گرایش تحصیلی در زمینه‌های مرتبط با هوافضا همچون مکانیک مداری، پیشرانش موشک و طراحی فضاپیما دارند، ضروری است. این کتاب همچنین برای علاقه‌مندان به اخترشناسی و هوافضا پیشنهاد می‌شود.

مباحث کتاب که موضوع کلی آن مکانیک مداری (orbital mechanics یا astrodynamics) است، بر اساس اصول حرکت با استفاده از قوانین مکانیک کلاسیک و گرانش شروع می‌شود. البته گذری هم به قوانین کپلر زده‌ شده تا مختصر بررسی از روند و سابقه تاریخی آن انجام گیرد. به‌علاوه، تلاش در توسعه و گسترش نتایج دیگری همچون معادلات لامبرت، معادله حرکت نسبی هیل-کلوسی-وییشیر، معادلات اختلالی لاگرانژ و روش‌های تعیین مدار گوس و لاپلاس که اصول اولیه و پایه فعالیت‌ها را در این زمینه تشکیل می‌دهند، صورت گرفته است.

مطالب گنجانده‌شده در کتاب برای بیشتر از یک نیمسال تدریس در دانشگاه است. معمولاً فصل ۱ تا ۷ برای یک نیمسال و بقیه فصول برای این است که دانشجو به‌خوبی با اصول اساسی آشنا و برای مطالعه مباحث پیشرفته آماده شود. در قسمت انتقال مدار به این موضوع پرداخته می‌شود که چرا چنین مبحثی به‌عنوان یک حوزه پژوهشی موردعلاقه نویسندگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود.

چنانچه در طول یک ترم، زمانی باقیمانده باشد حداقل یکی از سه فصل باقیمانده تدریس می‌شود. فصل ۸ شامل نظریه خطی مدار است که از مسائل مهم عملیات یا مانورهای اتصال فضاپیماها می‌باشد. فصل ۹ مباحث اثر اختلال‌هایی همچون پسای اتمسفر و پخی در قطبین را دربرمی‌گیرد و و فصل ۱۰ نیز مربوط به تعیین مدار از طریق رصد است. تمام این‌ها مباحث مهمی هستند؛ بنابراین هر مدرسی می‌تواند برای آشنایی عمیق‌تر با مکانیک مداری به‌دلخواه و برای تأکید، یکی از موضوع‌های فصل‌های ۸ و ۹ را برای فعالیت‌های خارج از کلاس به‌عنوان تکلیف به دانشجویان بدهد.

امروزه به‌یمن آشنایی محققان به زبان‌های بیگانه نیاز به ترجمه متون تخصصی و فنی کمتر احساس می‌شود. اما نمی‌توان منکر شد که دسترسی به متون فارسی علاوه‌بر افزایش سرعت انتقال مفاهیم و انتقال تجارب مترجمین، به‌ویژه اگر مترجم در آن زمینه تخصص داشته باشد، این مزیت را دارد که فرصت تحقیق بیشتر روی منابع فارسی فراهم می‌گردد. ضمن اینکه چنین امری می‌تواند مبنایی برای ادامه تحقیق و در نهایت تألیف ‌باشد.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

عکس کتاب در ابتدا در خبر قابل نمایش بود اما متاسفانه در اثر هک وبسایت اسپاش بسیاری از عکسهای خبرها از بین رفت و ما مجددا میبایست آنها را وارد کنیم. در اسرع وقت عکس کتاب در خبر قرارداده می‌شود.

2. نصیری می گوید

با سلام و احترام، ضمن تشکر. بنظرم بهتر بود نام نویسنده و مترجم همراه با سرفصل های کتاب آورده می شد.
    ویا جلد کتاب نمایش داده می شد.
    با تشکر

3. محمد حسین فاخری وایقان می گوید

می توانید یک سایت را بگویید که بتوانیم این کتاب ارزشمند را از آنجا بخریم.