تایم‌لپس زیبای ناسا از ۱۰ سال فعالیت خورشید

آژانس فضایی آمریکا تایم‌لپس زیبایی از خورشید منتشر کرده که فعالیت ۱۰ ساله این ستاره را در مدت ۶۱ دقیقه نشان می‌دهد. تصاویر این تایم‌لپس توسط رصدخانه فضایی پویایی‌شناسی خورشید (Solar Dynamics Observatory به‌اختصار SDO) ناسا ثبت شده است. SDO طی این ۱۰ سال به‌طور میانگین هر ۰.۷۵ ثانیه یک عکس از خورشید گرفته که در مجموع حدود ۴۲۵ میلیون عکس و ۲۰ میلیون گیگابایت داده را شامل می‌شود.

دانشمندان ناسا برای تهیه این ویدئو تصاویر ثبت‌شده را در طول موج فرابنفش ۱۷.۱ نانومتر در کنار یکدیگر قرار دادند؛ طول موجی که در آن می‌توان فعالیت تاج خورشیدی را مشاهده کرد؛ تارج خورشیدی بیرونی‌ترین لایه این ستاره محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید ویدئوی کوتاه‌شده ۶ دقیقه‌ای از این تایم‌لپس را مشاهده ‌کنید. ویدئوی کامل نیز از سایت یوتیوب در دسترس است. البته تلکسوپ SDO نتوانسته به‌طور ۱۰۰ درصد از خورشید تصویربرداری کند و در برخی مواقع و به‌منظور تغییر موقعیت برای حفاظت از تجهیزات حساس، موقتاً رصد را متوقف کرده است. از‌این‌رو در بعضی از قسمت‌های ویدئو خورشید از صحنه محو شده و یا در مرکز تصویر قرار ندارد. همچنین در برخی قسمت‌های ویدئو می‌توان گذر سیاره‌ها از مقابل تلسکوپ را مشاهده کرد؛ مواردی که در فیلم اصلی ناسا بهتر قابل مشاهده‌اند.

گفتنی است رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید از سال ۲۰۱۰ مأموریت رصد خورشید را برعهده دارد. این تلسکوپ که با وزن کلی زمان پرتاب ۳۱۰۰ کیلوگرمی توسط حامل فضایی اطلس-۵ و در فوریه۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد، بخشی از برنامه‌ای با عنوان «زندگی با یک ستاره» (Living With a Star) است؛ برنامه‌ای که هدف از آن افزایش درک علمی جنبه‌هایی از سامانه خورشید-زمین می‌باشد که به‌طور مستقیم زندگی و جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

wikipedia ، youtube ، newatlas