جایزه ناسا برای طراحی توالت در مأموریت بازگشت به ماه

0 664

آژانس فضایی آمریکا از مردم دعوت کرده تا به این سازمان در طراحی بهترین توالت برای فضانوردان در مأموریت بازگشت به ماه خود موسوم به آرتمیس (Artemis) کمک کنند. ناسا به سه طرح برتر مجموعاً ۳۵ هزار دلار جایزه خواهد داد. طراحی یک توالت کارآمد که فضانوردان با آسودگی خاطر از آن استفاده کنند، مشکل مهمی است که مهندسان ناسا را از آغاز شروع سفرهای فضایی با چالش مواجه کرده است. این سازمان از ساختار توالت‌های فضایی فعلی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌کار رفته‌اند، رضایت ندارد؛ از‌این‌رو به‌دنبال طراحی یک توالت کوچک‌تر و بهینه‌تر است که قابلیت استفاده بی‌دردسر در محیط بی‌وزنی و جاذبه ماه را داشته باشد.

سامانه دفع ادرار مأموریت آپولو متشکل از تیوب و لوله اتصال

طراحی توالت جدید جزوی از برنامه آرتمیس است که ناسا قصد دارد از طریق آن اولین فضانورد زن و همچنین فضانوردان دیگر را در سال ۲۰۲۴ به ماه بفرستد. از آنجا که فضانوردان در این مأموریت باید از مدار ماه روی سطح آن فرود بیایند، توالت جدید لازم است چندمنظوره طراحی شود؛ یعنی می‌بایست هم در مدار ماه و شرایط بی‌وزنی قابل استفاده باشد و هم روی سطح ماه و گرانش ضعیف آن (یک‌ششم زمین) نیازهای فضانوردان را پاسخ دهد.

ناسا به‌منظور دوری از طرز فکر سنتی مهندسی فضایی، از مردم و حتی افراد زیر ۱۸ سال دعوت به شرکت در مسابقه کرده و امیدوار است به کمک طرح‌های جدید، مشکل جمع‌آوری و نگه‌داری فضولات انسانی در فضا را حل کند.


یکی از توالت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی


اما توالت مد نظر ناسا چگونه باید باشد؟ بنابر اعلام این سازمان، طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که «کار ادرار و مدفوع به‌شکل همزمان» را امکان‌پذیر کرده و ظرفیت جمع‌آوری «۵۰۰ گرم اسهال در هر بار استفاده» را داشته باشد. همچنین توالت باید به‌صورتی طراحی شود که فضانوردان را در معرض ادرار و مدفوع آن‌ها قرار ندهد.

طراحان برگزیده فرصت ملاقات با مهندسان ناسا و بحث در مورد طرح را خواهند داشت. البته تنها یک توالت شانس ارسال به ماه را پیدا خواهد کرد. علاقه‌مندان تا تاریخ ۱۷اوت (۲۷مرداد) می‌توانند برای شرکت در این مسابقه اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و کمک به ناسا در طراحی بهترین توالت فضایی می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15437
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها