سازمان فضایی ایران نقشه ماهواره‌ای حداکثر دمای زمین در سطح کشور را منتشر کرد

0 939

اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران نقشه مقایسه‌ای حداکثر دمای سطح زمین در کشور در خرداد امسال و سال گذشته را منتشر کرد.‏ این نقشه که بر مبنای پردازش تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده، گویای این است که ۷ استان دارای بالاترین سطح دما بالغ بر ۵۵ درجه سانتیگراد در خرداد بودند. گفتنی است با استفاده از دمای روزانه سطح زمین می‌توان نقشه حداکثر دمای ماهیانه را برآورد کرده و توزیع جغرافیایی الگوهای حرارتی در سطح کشور را شناسایی و بررسی نمود. 

این اداره با استفاده از ‏تصاویر سنجنده مودیس (MODIS) ماهواره آکوا (Aqua) نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور در خرداد۹۸ و ‏‏خرداد۹۹ را مورد پایش قرار داده و با یکدیگر مقایسه کرد.

بررسی نتایج حاصل از پردازش تصاویر و مقایسه نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور در این تاریخ‌ها نشان می‌دهد که بیشترین سطح تمرکز دما در استان‌های ایلام، ‏خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی است.

با این تفاوت که در ‏خرداد۹۹ به‌دلیل گرمی هوا سطح بیشتری از استان‌های مذکور نسبت به خرداد۹۸ دمای بالای ‏‏۵۵ درجه سانتیگراد را تجربه کرده‌اند‎.‎‏ همچنین بررسی و مقایسه نتایج نشان می‌دهد استان‌های شمالی و ‏شمال غربی کشور در بازه زمانی مورد مطالعه از شرایط دمایی مناسبی برخوردار بودند.‏

آکوا یک ماهواره علمی-پژوهشی چندملیتی با وزنی در حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم است که در فاصله ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و به مطالعه تبخیر سطحی و چرخه آب می‌پردازد. این ماهواره یکی از ماهواره‌های سامانه دیده‌بانی زمین است که در ۴مه۲۰۰۲ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در آمریکا توسط حامل فضایی دلتا ۲ (Delta II) به فضا پرتاب شد.

 

espash

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15435
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها