تصاویر ماهواره‌ای ابعاد حادثه انفجار در منطقه پارچین را نشان می‌دهد

0 456

بامداد جمعه ۶تیر (۲۶ژوئن) انفجاری مهیب در منطقه نظامی پارچین واقع در جنوب شرقی تهران رخ داد. این انفجار با نوری بسیار شدید همراه بود به‌طوری‌که از فاصله ده‌ها کیلومتری توسط برخی از مردم مشاهده شد و تصاویری نیز از آن ضبط گردید. در همین رابطه داوود عبدی، مدیرکل روابط عمومی وزارت دفاع، این حادثه را انفجار یک مخزن گاز صنعتی در منطقه پارچین اعلام کرد و گفت که طی آن به کسی آسیبی نرسیده است.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌ثبت رسیده، وسعت حادثه را نشان می‌دهد. قسمت سیاه‌رنگ در تصویر سمت راست مربوط به این انفجار است.

در تصویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) نیز می‌توان محل دقیق حادثه انفجار را مشاهده کرد.

سنتینل-۲ متعلق به برنامه سنجش ‌از‌ دور زمین موسوم به کوپرنیک (Copernicus) است که با استفاده از ماهواره‌ها روزانه تصاویری را با قدرت تفکیک مکانی بالا فراهم می‌کند. این سامانه، داده‌های جوی، دریایی، خشکی و همچنین داده‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و مدیریت بحران و شرایط اضطراری و امنیت را به رایگان در اختیار قرار می‌دهد. برنامه کوپرنیک از سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد و مدیریت آن را کمیسیون اروپا (European Commission) با همکاری آژانس فضایی اروپا برعهده دارد. این آژانس گروهی از ماهواره‌های نوین به نام سنتینل (Sentinel) را برای این برنامه توسعه داده است؛ ماهواره‌هایی که تهیه داده‌های هواشناسی، اپتیکی و راداری را برعهده دارند.

همچنین شرکت مکسار که بیش از نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد، در زمینه‌های مختلفی از جمله توسعه ماهواره‌های ارتباطاتی، سنجش از دور و راداری فعالیت می‌کند. مکسار مالک شرکت دیجیتال گلوب (Digital globe) با ۵ ماهواره تصویربرداری فعال در مدار است. این ماهواره‌ها شامل ایرلی‌برد-۱ (EarlyBird-1)، آیکونوس (IKONOS)، کوییک‌برد (QuickBird)، ژئوآی-۱ (GeoEye-1) و سری ماهواره‌های ورلدویو (WorldView) می‌شوند.

 

espash ، espash ، euronews ، actionnewsjax

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15434
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها