غروب خورشید در سیاره‌های دیگر چطور دیده می‌شود؟+فیلم

ناسا ویدئوی شبیه‌سازی‌شده‌ای منتشر کرده که غروب خورشید در سیاره‌های دیگر و برخی اقمار آن‌ها را نشان می‌دهد. هر کدام از این شبیه‌سازی‌ها براساس داده‌هایی انجام شده‌ که از خود سیاره یا جو قمر آن به‌دست آمده و برای آنکه مقایسه بهتری با غروب خورشید روی زمین داشته باشید، انواع غروب روی سیاره خودمان نیز در این ویدئو گنجانده شده است. اورانوس، مریخ، و زحل در زمره سیاره‌ها و تیتان (Titan)، قمر زحل، در زمره اقماری هستند که در این ویدئو به نمایش درآمده‌اند.

غروب یک سیاره بر اساس جوی که دارد به شکل متفاوتی دیده می‌شود و بسته به نقطه‌ای که شما در آن ایستاده باشید می‌توانید غروب خورشید در سیاره‌های دیگر را متمایل به هر کدام از رنگ‌های آبی تیره، قرمز، سبز یا خاکستری ببینید. علت این تغییر رنگ نیز فیلتر شدن نور خورشید در اتمسفر سیاره‌ها است؛ یعنی جایی که هلیوم و هیدروژن به‌وفور یافت می‌شوند و برخی طول موج‌ها را جذب کرده و از برخی طول موج‌ها نیز عبور می‌کنند.

مدل رایانه‌ای ساخته‌شده از غروب خورشید در سیاره‌های دیگر توسط جرونیمو ویلانیوا (Geronimo Villaneuva)، دانشمند ناسا، تهیه شده و تغییرات درجه‌ای و تدریجی در آسمان این سیاره‌ها حین غروب را از زاویه دید شخصی نشان می‌دهد که روی سطح آن‌ها ایستاده باشد. در برخی موارد حتی شبیه‌سازی انجام‌شده، هاله‌ای از نور را حول سیاره‌ها نشان می‌دهد؛ این هاله معرف نور پراکنده‌شده توسط ذراتی است که درون ابرها وجود دارند.

رنگ غروب نیز بر اساس نوع سیاره‌ها متفاوت است؛ برای مثال غروب در اورانوس به آبی روشن نزدیک‌تر است، در حالی که در مریخ این پدیده رنگی متمایل به برنز دارد و حتی در برخی موارد قهوه‌ای می‌شود. تیتان نیز غروبی به رنگ قرمز و قهوه‌ای دارد.