طرح استارت‌آپ آمریکایی برای ارسال مسافران به لبه فضا+فیلم

0 381

استارت‌آپ آمریکایی اسپیس‌پرسپکتیو (Space Perspective) قصد دارد با استفاده از یک بالون استراتوسفری امکان انجام سفر به لبه فضا را برای مردم فراهم کند. مطابق ایده این استارت‌آپ، یک کپسول تحت فشار به‌نام اسپیس‌شیپ نپتون (Spaceship Neptune) زیر یک بالون استراتوسفری نصب می‌شود که قادر است هشت سرنشین به‌همراه یک خلبان و یا محموله‌های تحقیقاتی را به ارتفاع ۳۰ کیلومتری سطح زمین ببرد. بنابر اعلام این استارت‌آپ، اولین آزمایش بدون سرنشین اسپیس‌شیپ نپتون اوایل سال آینده میلادی انجام خواهد شد. بالون استراتوسفری در این طرح با احتساب ارتفاع کابل آن دارای ۲۰۰ متر طول بوده و با هیدروژن کار می‌کند.

برخی از بالون‌ها قادر به پرواز تا ارتفاع‌های بسیار بالا و در لایه استراتوسفر (لایه دوم زمین) هستند که عموماً برای مقاصد هواشناسی و ارزیابی‌های شرایط جوی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بالون‌ها با نام بالون استراتوسفری خوانده می‌شوند. چنین بالون‌هایی معمولاً با هلیوم، هیدروژن و یا در برخی موارد با متان پر می‌شوند و در ارتفاعی بین ۱۸ تا ۳۷ کیلومتر از سطح آب‌های آزاد به پرواز درمی‌آیند.

اسپیس‌شیپ نپتون به‌همراه بالون به‌آرامی تا ارتفاع مذکور صعود کرده و می‌تواند تا ۲ ساعت در آنجا بماند، سپس با همان بالون در دریا فرود می‌آید تا توسط یک قایق بازیابی شود؛ عملیاتی که توسط اداره هوانوردی فدرال (Federal Aviation Administration به‌اختصار FAA) آمریکا کنترل خواهد شد. البته مسافران چنین پروازی شرایط بی‌وزنی را تجربه نخواهند کرد اما تا بخش‌های فوقانی اتمسفر زمین سفر می‌کنند. نکته جالب در این سامانه پروازی، امکان برقراری ارتباط با زمین برای پخش رویدادهای زنده‌ای مانند مراسم ازدواج در این کپسول است.

هنوز قیمت مشخصی برای سفر با این کپسول اعلام نشده، اما قیمت اولیه آن ۱۲۵ هزار دلار تخمین زده می‌شود؛ هزینه‌ای که تقریباً نصف هزینه سفر با فضاپیماهای زیرمداری شرکت‌هایی مانند ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) می‌باشد. گفتنی است برنامه پرواز‌های توریستی این استارت‌آپ قرار است ابتدا در ایالت فلوریدا انجام شود و بعد از آن می‌تواند از نقاط دیگر دنیا نیز صورت گیرد.

اسپیس پرسپکتیو یک استارت‌آپ تازه‌تأسیس می‌باشد که توسط جین پوینتر (Jane Poynter) و تیبر مک‌کالن (Taber MacCallum) راه‌اندازی شده است. این دو نفر جزء بنیان‌گذاران شرکت آمریکایی ورلد ویو (World View Enterprises) هستند؛ شرکتی که در سال ۲۰۱۳ و با هدف ایجاد امکان دسترسی و استفاده از استراتوسفر زمین برای مقاصد علمی و تجاری تأسیس شد.

 

youtube ، wikipedia ، wikipedia ، cbsnews ، space ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15409
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها