ماهواره کوانتومی چین رمز غیرقابل هک به ایستگاه زمینی ارسال کرد

تیمی از دانشمندان چینی توانستند توسط ماهواره کوانتومی میسیوس (Micius) این کشور آزمایش «انتقال رمز کاملاً امن» را برای ارسال پیام‌ میان ایستگاه‌های زمینی به‌انجام برسانند. بنابر اعلام این محققان طی آزمایش مذکور، اطلاعات غیرقابل هک میان ماهواره و دو ایستگاه زمینی که تقریباً ۷۰۰ مایل (۱۱۲۰ کیلومتر) با یکدیگر فاصله دارند، صورت گرفت. آن‌ها در حقیقت با ایجاد یک شبکه کوانتومی مبتنی بر ماهواره اقدام به انتقال پیام کردند.

تیم تحقیقاتی یادشده برای این منظور با کمک ماهواره میسیوس یک جفت فوتون را به ایستگاه‌های زمینی ارسال کرد؛ ایستگاه‌هایی که یکی از آن‌ها در نزدیکی شهر اورومچی (Urumqi) و دیگری در نزدیکی شهر دلینگا (Delingha) چین واقع شده‌اند. فوتون یک ذره بنیادی است که به‌عنوان واحد کوانتومی نور یا هر نوع تابش الکترومغناطیسی محسوب می‌شود. مطابق پدیده درهم‌تنیدگی کوانتومی، رفتار این فوتون‌ها در هر فاصله‌ای از یکدیگر که باشند، یکسان است؛ امری که آن‌ها را برای ذخیره‌سازی اطلاعات محرمانه مناسب می‌کند. به‌علاوه، اطلاعات در هنگام رهگیری، خود را تغییر داده و غیرقابل هک می‌شوند.

به‌گفته این تیم تحقیقاتی در صورت مشاهده هر یک از فوتون‌ها، در هم‌تنیدگی شکسته می‌شود؛ بدین معنا که می‌توان متوجه شد اطلاعات ارسالی دیگر قابل اطمینان نیستند. بنابراین حتی اگر این ماهواره توسط افرادی غیرقابل اعتماد ساخته شده باشد، این شیوه انتقال اطلاعات کماکان امن محسوب می‌شود. گفتنی است فاصله دو ایستگاه در این آزمایش حدوداً ۱۰ برابر بیشتر از فاصله‌ای است که فناوری قدیمی مبتنی بر فیبر نوری می‌تواند پیام ارسال کند.

باید توجه داشت سرعت شبکه کوانتومی در مقایسه با اینترنت 4G بسیار کمتر و فقط ۰.۱۲ بیت بر ثانیه است. برای درک بهتر، اگر اطلاعات ارسالی ۱۰ کاراکتر داشته باشد، انتقال آن ۱۱ دقیقه طول می‌کشد. بااین‌وجود، چنین شیوه‌ انتقال اطلاعاتی با توجه به غیرقابل هک بودن آن، برای ارسال پیام‌های فوق محرمانه توسط دولت‌ها می‌تواند بسیار مطلوب باشد.

میسیوس که با نام‌های QSS (سرواژه Quantum Science Satellite)، موزی (Mozi) و همچنین QUESS (سرواژه Quantum Experiments at Space Scale) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌ علمی با وزنی در حدود ۵۰۰ کیلوگرم است. دانشمندان چینی با پرتاب این ماهواره در سال ۲۰۱۶ به اولین کسانی بدل شدند که ارتباط کوانتومی را بین ماهواره و ایستگاه زمینی برقرار کردند و بدین ترتیب نخستین گام را برای ساخت یک شبکه‌ی مخابراتی جهانی هک‌ناشدنی برداشتند. این ماهواره در اصل یک گیرنده عکس حساس به نور است که حالات کوانتومی تک تک فوتون‌ها را از روی زمین هم تشخیص می‌دهد. اپراتور و سازنده میسیوس که به‌منظور انجام آزمایش‌های کوانتومی مانند درهم‌تنیدگی، رمزنگاری و تله‌پورت (دورنوردی) به فضا پرتاب شده، آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Science) می‌باشد.

wikipedia ، space.skyrocket ، wikipedia ، espash ، news.cgtn