دانشمندان با کمک فضاپیمای ناسا موفق به انجام آزمایش «اختلاف منظر» شدند

دانشمندان به‌تازگی و با کمک کاوشگر فضایی نیو هورایزنز (New Horizons) ناسا موفق به انجام آزمایش «اختلاف منظر» (parallax) بین‌ستاره‌ای شدند. جابه‌جا شدن ظاهری یک شیء نسبت به زمینه‌اش را که معلول جابجا شدن ناظر باشد، اختلاف منظر یا دیدگشت می‌گویند. این حرکت ظاهری در واقع معلول حرکت انتقالی زمین به‌ دور خورشید است. این فضاپیما آزمایش مذکور را انجام داد تا نشان دهد موقعیت ستاره‌ها در فضا متفاوت از آن چیزی است که در زمین مشاهده می‌شود.

ابزار یادشده بیش از ۴ میلیارد مایل از زمین دور شد و تصاویری از ستارگانی ثبت کرد که موقعیت مکانی آن‌ها با زمانی که از زمین رصد می‌شوند، متفاوت است. این تصاویر نشان می‌دهد مکان ستارگان نزدیک پلوتو، پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri) و ولف ۳۵۹ (Wolf 359) در مقایسه با موقعیتی که ستاره‌شناسان ثبت کرده‌اند، تفاوت دارد.

انجام آزمایش اختلاف منظر به دانشمندان کمک می‌کند تا فاصله ستاره‌ها از یکدیگر را اندازه‌گیری کرده و مکان آن‌ها را در فضا تشخیص دهند. آلن استرن (Alan Stern)، محقق ارشد پروژه نیو هورایزنز از مؤسسه تحقیقات جنوب غربی (Southwest Research Institute) آمریکا، می‌گوید: «این ابزار در اعماق فضا به جستجو می‌پردازد و چشم‌اندازی را رصد می‌کند که با آنچه در زمین می‌بینیم، فرق دارد. چنین امری به ما کمک کرد تا کاری بی‌سابقه انجام داده و نزدیک‌ترین ستارگان قابل رصد در آسمان را از منظری غیر از زمین بررسی کنیم.»

محققان برای این منظور از ۲۲ تا ۲۳آوریل سال جاری میلادی دوربین تلسکوپ نیو هورایزنز را روی نزدیک‌ترین ستارگانی متمرکز کردند که اطراف پروکسیما قنطورس و ولف ۳۵۹ قرار دارند. طی این مدت ابزار فضایی یادشده توانست تأثیر اختلاف منظر بین ستاره‌ای را رصد کند.

نیوهورایزنز یک فضاپیمای رباتیک است که در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد. این کاوشگر فضایی نخستین فضاپیمایی است که به‌‌سوی پلوتو پرواز کرده و به مطالعه درباره این سیاره کوتوله و پنج قمر شناخته‌شده آن پرداخته است.

mehrnews ، isna