ایرباس مأمور ادامه توسعه مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا شد

0 362

آژانس فضایی اروپا (ESA) طی توافقی با شرکت چندملیتی اروپایی ایرباس (Airbus)، ادامه توسعه مریخ‌نورد جدید و پیشرفته خود را به این شرکت واگذار کرد. این توافق به ایرباس اجازه می‌دهد تا در انگلستان ساخت مریخ‌نورد آینده اروپا با نام سمپل فچ (Sample Fetch) را پیش‌ ببرد. مریخ‌نورد اروپا در سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد و در سال ۲۰۲۸ روی مریخ فرود خواهد آمد.

در حال حاضر ناسا در حال انجام مقدمات برای پرتاب مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) می‌باشد که قرار است ۲۰ژوئیه سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود. استقامت اولین مأموریتی خواهد بود که به‌طور مستقیم به‌دنبال نشانه‌هایی از حیات فعلی یا گذشته در سیاره سرخ خواهد گشت. به‌علاوه، این مریخ‌نورد نخستین مأموریتی است که نمونه‌هایی را برای انتقال به زمین و انجام آزمایش جمع‌آوری خواهد کرد.


با این حال، استقامت قرار نیست نمونه‌ها را به زمین بازگرداند؛ بلکه فقط آن‌ها را جمع‌آوری کرده، در چند لوله می‌گذارد و آن‌ها را در محلی قرار می‌دهد. به‌همین منظور، مأموریت سمپل فچ قدم بعدی در روند انتقال نمونه‌ها به زمین خواهد بود.

هنگامی که مریخ‌نورد یادشده بر روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید، به‌مدت ۶ ماه به‌طور میانگین روزانه ۲۰۰ متر حرکت می‌کند، مسیر استقامت را دنبال خواهد کرد و با الگوریتم‌های دید رایانه‌ای به‌دنبال نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط استقامت خواهد رفت. سپس با بازوی رباتیک خود آن‌ها را گردآوری نموده و در محفظه‌ای خاص قرار می‌دهد. پس از این مراحل، سمپل فچ برای بازگشت به کره خاکی به محل فرود و فرودگر خود بازمی‌گردد و در نهایت این نمونه‌ها در سال ۲۰۳۱ به زمین خواهند رسید.


این مریخ‌نورد که به‌اندازه یک ماشین جمع و جور است، از استقامت کوچکتر بوده و به جای ۶ چرخ کوچک، بر روی ۴ چرخ بزرگ حرکت می‌کند؛ امری که باعث می‌شود سمپل فچ پیچیدگی کمتری داشته باشد، سریع‌تر حرکت کند و احتمال گیر افتادن آن در سطح مریخ کمتر شود.


منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15392
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها