چین در حال توسعه موتورهای اسکرم‌جت برای استفاده در موشک‌های کروز مافوق‌ صوت

0 624

برخی منابع خبری اخیراً اعلام کرده‌اند چین توانسته بر روی موتور اِسکرَم‌جت (Scram Jet) خود که برای موشک‌های کروز مافوق صوت این کشور در حال توسعه می‌باشند، یک آزمایش زمینی ۶۰۰ ثانیه‌ایِ بدون وفقه انجام دهد. این در حالی‌ است که نمونه‌ آمریکایی این موتور که در هواپیمای بوئینگ ایکس-۵۱ (Boeing X-51) آزمایش شده، تنها ۲۱۰ ثانیه کار کرده است.

نام موتورهای اسکرم‌جت از عبارت supersonic combustion ramjet گرفته شده که به‌معنای «احتراق در سرعت مافوق صوت» است. این‌گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به‌کار می‌روند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت (Ramjet) می‌باشد. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به‌خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خودبه‌خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.


طرح ساده موتور اسکرم‌جت


با این اوصاف به‌نظر می‌رسد چین در حال پشت سر گذاشتن روسیه و آمریکا در این زمینه است. این کشور آزمایش موتورهای اسکرم‌جت را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده، اما روسیه و آمریکا از زمان جنگ سرد در حال کار و پژوهش در این عرصه هستند. موشک کروز مجهز به موتور اسکرم‌جت، پیچیده‌ترین و کامل‌ترین سلاح مافوق صوت در دست بشر به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر فناوری بالای ساخت این وسیله، آزمایش زمینی و پروازی این نوع موتور نیز بسیار پیچیده و سنگین است. گفتنی است اولین هواپیمای دارای موتور اسکرم‌جت، هواپیمای ناسا ایکس-۴۳ (NASA X-43) است که سرعت آن بالای ۷ ماخ می‌باشد.

 

wikipedia ، wikipedia ، didebanefanavari

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15387
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها