عبور خیره‌کننده یک سیارک از آسمان استرالیا+فیلم

به‌تازگی عبور یک شیء درخشان و سبز رنگ از آسمان استرالیا شهروندان این کشور را شگفت‌زده کرده است. ویدئوهای مربوط به عبور شیء پرنور به‌سرعت در رسا‌نه‌های اجتماعی منتشر شد و کاربران حدس‌های مختلفی درباره ماهیت آن مطرح کردند. با این حال گمانه‌زنی‌های عجیب صحت نداشته و در واقع استرالیایی‌ها شاهد گذر سیارک 2002 NN4 بوده‌اند که قطر آن تقریباً ۶ برابر زمین فوتبال تخمین زده می‌شود. مدتی پیش خبر نزدیک شدن این جرم آسمانی به زمین توسط ستاره‌شناسان منتشر شده بود.

هرچند در تصاویر سیارک بسیار نزدیک به زمین به‌نظر می‌رسد اما ۵.۲ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد؛ به‌عبارت دیگر ۱۳ برابر ماه از زمین دور است. به‌گفته درک بوزاسی (Derek Buzasi)، استاد فیزیک دانشگاه کُست گلف فلوریدا (Florida Gulf Coast University) آمریکا، اگر کمی زاویه حرکت این سیارک به سمت ما تغییر می‌کرد، به‌خاطر ابعاد نسبتاً بزرگ آن که به‌اندازه یک استادیوم فوتبال است و همچنین سرعت بالایش که به بیش از ۳۲ هزار کیلومتر‌ بر ساعت می‌رسد، فاجعه به‌بار می‌آورد.

بنابر اعلام ناسا عبور این نوع سیارک‌‌ها از کنار زمین پدیده‌ای رایج است اما برخورد آن‌ها به زمین بسیار نادر بوده و در هر ۲ یا ۳ قرن تنها یک بار رخ می‌دهد. در سال ۲۰۱۳ سیارکی با قطر تنها ۱۷ متر وارد جو زمین شده و بر فراز آسمان روسیه از هم پاشید. هرچند این شیء به شکل کامل به زمین برخورد نکرد اما انفجار آن باعث مصدومیت بیش از ۱۰۰۰ نفر شد و همین نشان‌دهنده قدرت مخرب این اجرام آسمانی است.

سیارک 2002 NN4 به این زودی‌ها دوباره در کنار زمین ظاهر نخواهد شد و علاقه‌مندان به نجوم برای رصد دوباره آن باید تا سال ۲۰۲۹ منتظر بمانند.