تست پرتاب راکت کاوش شرکت ژاپنی بار دیگر ناموفق بود+فیلم

0 522

شرکت‌های خصوصی با تولید حامل‌های فضایی جدید به‌دنبال کاهش هزینه سفرهایی فضایی هستند. یکی از آن‌ها شرکت ژاپنی اینترستلار (Interstellar Technologies به‌اختصار IST) است که نخستین پرتاب راکت کاوش این شرکت با نام MOMO در سال ۲۰۱۷ با شکست مواجه شد و پس از آن نیز به‌جز یک بار موفقیتی را در تست این راکت کاوش کسب نکرد. IST به‌تازگی و در پنجمین تلاش خود امیدوار بود MOMO-5 را با موفقیت پرتاب کند، اما این بار هم راکت کاوش یادشده دقایقی پس از آغاز عملیات از مقر پرتاب واقع در جزیره هوکایدو (Hokkaido) از مسیر منحرف شده و به درون دریا سقوط کرد. این شرکت در سومین تست پرتاب موفق شده بود MOMO-3 را به ارتفاع ۱۱۳ کیلومتری زمین برساند.

پس از آغاز پرتاب MOMO-5 ظاهراً همه چیز طبق روال پیش می‌رفت اما این راکت کاوش با رسیدن به نقطه با حداکثر فشار آیرودینامیکی (max Q) کنترل خود را از دست داد. بنابر اعلام IST عملیات این پرتاب پس از دریافت دستور توقف اضطراری، قبل از زمان مقرر به پایان رسید که در نتیجه باعث سقوط امن آن به دریا شد.

پرتاب MOMO-5 قرار بود اواخر سال ۲۰۱۹ انجام شود اما به‌دلایل متعددی از جمله شیوع ویروس کرونا به‌تأخیر افتاد. این راکت کاوش حدود ۹.۲ متر ارتفاع، ۰.۵ متر قطر و ۲۲۰۰ پوند وزن دارد. هدف IST از این پرتاب پیشبرد پروژه تولید حامل‌های فضایی ارزان و کوچک برای ارسال ماهواره‌های کوچک با وزن کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم است. راهکار این شرکت برای توسعه حامل فضایی در نوع خود جالب است؛ چرا که برخلاف دیگر شرکت‌ها مدعی به‌کارگیری فناوری‌های پیشرو نیست و در عوض بر استفاده از روش‌های قدیمی در کنار فرایندهای تولید مدرن‌تر تمرکز کرده که هزینه توسعه را تا حد امکان کاهش داده و امکان استفاده از آن را برای مصارف مختلف ممکن می‌سازد.

این رویکرد تا حدودی شبیه به رویکرد شرکت‌های اسپیس‌ایکس (SpaceX) و راکت ‌لب (Rocket Lab) است؛ اما IST بیش از مدرن‌سازی تجهیزات به افزایش بازدهی اهمیت می‌دهد چرا که قیمت پایین خدمات، آن‌ها را در موقعیتی برتر از رقبا قرار خواهد داد.

 

wikipedia ، youtube ، techcrunch ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15374
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها