اسپیس‌ایکس در صدد ساخت شهر فضایی در مریخ!

0 613

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) قصد دارد در سال ۲۰۲۲ دو محموله شامل مصالح اولیه و نیروی انسانی لازم را برای احداث نخستین شهر فضایی بر سطح مریخ به این سیاره اعزام کند. پیش‌بینی می‌شود آماده‌سازی این شهر برای اسکان نخستین فضانوردان اعزامی این شرکت دو سال زمان ببرد.

ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد که شرکت متبوعش در حال توسعه حامل‌های فضایی غول‌پیکری موسوم به BFR (سرواژه Big Falcon Rocket) که اکنون با نام استارشیپ (Starship) شناخته می‌شوند، برای ارسال محموله‌های حجیم به مریخ است. او می‌گوید: «این حامل‌های فضایی علاوه‌بر انتقال فضانوردان و تجهیزات به سیاره سرخ، می‌توانند در کمتر از یک ساعت انسان‌ها را به هر نقطه‌ای از زمین برسانند.»

استارشیپ با طول ۱۱۸ متر و قطر ۹ متر یک فضاپیمای دو مرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که قادر به حمل ۱۰۰ هزار کیلوگرم به هر نقطه‌ای در فضا از جمله ماه و مریخ خواهد بود. مرحله اول این فضاپیما ۶۸ متر و مرحله دوم آن ۵۰ متر طول داشته و به‌ترتیب قادر به تولید نیروی پیشران ۷۲ هزار کیلونیوتن و ۱۲ هزار کیلونیوتن می‌باشند. همچنین سوخت هر دو مرحله آن متان و اکسیژن مایع می‌باشد.

مهندسان و پژوهشگران اسپیس‌ایکس از حالا پنج سال وقت دارند تا منابع و روش‌های لازم جهت تأمین آب و انرژی را برای شهر فضایی خود بیابند؛ چرا که به‌طور قطع نیاز است تا این سکونتگاه مریخی از جهت تأمین منابع اولیه کاملاً مستقل باشد.

دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۷ نخستین افراد وارد شهر اسپیس‌ایکس خواهند شد، گرچه این افراد نیز به‌نوبه‌خود وظیفه دارند در تکمیل شهر مذکور و آماده‌سازی آن برای ورود ساکنان بعدی همکاری نمایند. البته باید گفت که این برنامه تا حدودی بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد و احتمال زیادی وجود دارد که به‌دلیل عدم توسعه فناوری‌های لازم شاهد بروز تأخیرهایی در اجرای آن باشیم.

 

espash

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15356
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها