آغاز ساخت موتور برای توسعه نخستین حامل فضایی با قابلیت استفاده مجدد اروپا

0 362

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد حامل‌ فضایی با قابلیت استفاده مجدد و بسیار کم‌هزینه خود را توسعه دهد و برای این منظور اکنون مشغول ساخت موتور پرومتئوس (Prometheus) است. بنابر اعلام این آژانس، پیش‌ماده (precursor) مورد استفاده برای پیشرانه در این پروژه با هر حامل فضایی در آینده و هر نوع مأموریتی سازگاری خواهد داشت. گفته می شود پرومتئوس هزینه‌ای برابر با یک دهم هزینه ساخت موتور سوخت مایع مرحله اول حامل فضایی آریان ۵ (Ariane 5) دارد.

ESA بودجه مراحل تحقیقات و مطالعات پیرامون توسعه موتور پرومتئوس را در ژوئن۲۰۱۷ با مبلغی معادل ۸۵ میلیون یورو و از طریق برنامه تهیه بودجه‌ خود موسوم به «برنامه آماده سازی پرتاب های آینده» (Future Launchers Preparatory Program به‌اختصار FLPP) تأمین کرد.

ویژگی‌هایی از قبیل فشار متغیر، احتراق چندگانه، مناسب بودن برای استفاده در مرحله اصلی و فوقانی و همچنین به حداقل رساندن عملیات‌های زمینی قبل و بعد از پرواز، پرومتئوس را به موتوری بسیار انعطاف‌پذیر تبدیل می‌کند. پیش‌ماده این موتور با متان-اکسیژن مایع اجرا می‌شود که بازدهی بالایی را به‌همراه داشته و موجب تسهیل در استانداردسازی و بهره‌برداری از آن می‌شود. پیشرانه متان نیز به‌فور در دسترس بوده و کار با آن آسان است.

این موتور که توسعه آن از سال ۲۰۱۷ آغاز شده، قادر به تولید ۱۰۰ تُن تراست خواهد بود و هزینه ساخت آن حداکثر ۱ میلیون یورو ذکر شده است. نکته جالب دیگر پرومتئوس که گفته می‌شود ۳ تا ۵ بار قابل استفاده مجدد خواهد بود، ساخت برخی از اجزای آن با روش چاپ سه‌بعدی است.

آزمایش‌های سخت‌افزاری قرار است تحت نظارت شرکت اروپایی آرین‌گروپ (ArianeGroup) به‌مرکزیت فرانسه و در محل مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) انجام شوند. مدل اولیه محفظه احتراق این موتور به‌زودی تکمیل شده و توسعه نسخه اصلی آن تا پایان سال جاری میلادی به‌اتمام خواهد رسید. انتظار می‌رود اولین تست موتور پرومتئوس در سال ۲۰۲۱ انجام شود.

 

wikipedia ، digitaltrends ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15341
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها