ناسا ساخت سکونتگاه فضانوردان در برنامه آرتمیس را به شرکت نورثروپ گرومن واگذار کرد

0 354

ناسا اعلام کرد ساخت سکونتگاه و پایگاه لجستیکی فضانوردان در پروژه ایستگاه قمری گیت‌وی (Gateway) را به شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) واگذار کرده است؛ توافقی که ۱۸۷ میلیون دلار ارزش دارد. این سازمان قصد دارد ایستگاه فضایی مذکور را برای برنامه بازگشت به ماه خود موسوم به آرتمیس (Artemis) توسعه دهد.

سکونتگاه مذکور که با نام HALO (سرواژه habitation and logistics outpost) شناخته می‌شود، ایستگاهی فضایی برای استقرار فضانوردان و تجهیزات مورد نیاز در سفر به اعماق فضا و به‌ویژه ماه و مریخ است. کابین HALO به‌اندازه یک اتاق کوچک است و همراه با فضاپیمای اوریون (Orion) ناسا روانه فضا خواهد شد. طراحی نورثروپ گرومن بر پایه فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) این شرکت صورت گرفته است؛ فضاپیمایی که برای ارسال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این کابین روی زمین مونتاژ می‌شود و توسط یک پیشرانه به حرکت درخواهد آمد. پرداخت بودجه لازم برای تولید کابین به نورثروب گرومن اجازه می‌دهد طراحی تمام سامانه‌ها و زیرسامانه‌های نسخه اولیه را نهایی کند تا در پایان سال جاری میلادی مورد بازبینی قرار گیرند. در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا قرارداد دیگری را به‌منظور تولید و مونتاژ نسخه نهایی کابین HALO برای ارسال به فضا در سال ۲۰۲۳ امضا خواهد کرد.

به‌گفته این آژانس فضایی پرتاب همزمان قطعات، هزینه‌ها و ریسک‌های فنی را کاهش می‌دهد؛ چرا که دیگر نیازی به اتصال آن‌ها در مدار نخواهد بود. گفتنی است ناسا سال گذشته میلادی قرارداد ساخت ماژول پیشران با هزینه ۳۷۵ میلیون دلار را به شرکت مکسار (Maxar Technologies) واگذار کرده بود. 

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15340
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها