تجربه یک سفر کیهانی و مشاهده تکامل اَبَرسیاه‌چاله مرکز کهکشان راه‌شیری برای علاقمندان نجوم+ فیلم

محققان با ترکیب داده‌های به‌دست‌ آمده از چندین تلسکوپ، بهره‌گیری از شبیه‌سازی‌های اَبَررایانه‌ای و استفاده از فناوری واقعیت مجازی (virtual reality به‌اختصار VR) یک تصویرسازی را ارائه داده‌اند که برای شما امکان سیر در فضا و مشاهده ۵۰۰ سال تکامل کیهانی در اطراف اَبَرسیاه‌چاله کمان ای* (*Sagittarius A) واقع در مرکز کهکشان راه شیری را فراهم می‌آورد. در این تجسم کیهانی که گلکتیک سنتر وی‌آر (Galactic Center VR) نام دارد، از داده‌های تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا (Chandra) ناسا و چند تلسکوپ دیگر استفاده شده است. تصویر‌سازی مذکور‌ در یک محیط واقعیت مجازی بارگذاری شده که علاقه‌مندان نجوم می‌توانند با مراجعه به یکی از دو وبسایت store.steampowered یا viveport ‌این سفر فضایی جذاب را به‌طور کامل و به‌صورت رایگان تجربه کنند. فیلم این تصویرسازی را نیز در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

برای این منظور، پژوهشگران بادهایی را از ۲۵ جرم آسمانی بسیار روشن و عظیم موسوم به ستاره‌های ولف–رایه (Wolf-Rayet) مدل‌سازی کردند. این ستاره‌ها به‌اندازه‌ای نور تولید می‌کنند که مانند ابرنواخترها و یا انفجارهای ستاره‌ای، لایه‌های بیرونی مواد خود را در فضا منتشر کرده و موجب تولید بادهایی مافوق صوت (supersonic winds) می‌شوند. هنگامی که این بادها با یکدیگر برخورد می‌کنند به‌علت تلاطم‌های ایجادشده تا میلیون‌ها درجه گرم شده و مقادیر زیادی اشعه ایکس تولید می‌کنند. البته مرکز کهکشان آن‌قدر دور است که تلسکوپ چاندرا قادر به تشخیص تک تک این برخوردها نیست، اما مجموع درخشش اشعه‌های ایکس قابل رصد است.

در این تصویرسازی، رنگ‌های مختلف نشان‌دهنده پدیده‌ها و اجرام مشخصی هستند. نقاط صلیب‌مانند سفید رنگ ستاره‌های ولف–رایه هستند و مدارهایشان نیز به‌ رنگ خاکستری دیده می‌شوند. رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای انتشار اشعه‌های ناشی از گاز گرم ایجادشده به‌دلیل برخورد بادهای مافوق صورت را نشان می‌دهد. رنگ‌های قرمز و زرد نشان‌دهنده مواد باد هستند که تحت‌الشعاع گازهای سردتر قرار گرفته‌اند. رنگ بنفش نیز نمایانگر محل‌های همپوشانی رنگ‌های قرمز و آبی است. این تصویرسازی اندازه کل شبیه‌سازی را دربرمی‌گیرد که مسافتی در حدود ۳ سال نوری (تقریباً ۱۸ تریلیون مایل) از سیاه‌چاله کمان ای* را پوشش می‌دهد. بنابر اعلام ناسا با توجه به این مقیاس بزرگ، ستاره‌شناسان شاخص کمان ای* را حدوداً ۱۰ هزار بار افزایش دادند. بدون این بزرگنمایی، اندازه واقعی این سیاه‌چاله بسیار کوچک‌تر از یک پیکسل می‌شد!

youtube ، space ، spacedaily