موفقیت اخیر اسپیس‌ایکس، زنگ خطری برای صنعت فضایی روسیه!

0 766

با پرتاب بدون نقص کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) و موفقیت شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در اعزام فضانوردان به فضا، روسیه انحصار چندین ساله خود را در اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از دست داد. طی نزدیک به ۱۰ سال که از بازنشستگی ناوگان شاتل در سال ۲۰۱۱ می‌گذرد، آمریکا و سایر کشورها ناگزیر به استفاده از فضاپیمای روسی سایوز (Soyuz) بودند تا توسط آن، به‌عنوان مطمئن‌ترین کپسول فضایی موجود، فضانوردانشان را به ایستگاه فضایی بفرستند.

از آن زمان تاکنون همه فضانوردان می‌بایست به روسیه سفر کنند، در آنجا آموزش‌های لازم را فرا گیرند و زبان روسی بیاموزند. به‌گفته ایزابل سوربس-وگر (Isabelle Sourbes-Verger)، متخصص سیاست‌گذاری‌های‌ فضایی، چنین پروازهایی فرصت بسیار خوبی را برای روسیه به‌منظور مذاکره و چانه‌زنی درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم کرده است. به‌علاوه، آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) درآمد قابل توجهی از اعزام فضانوردان به این ایستگاه کسب می‌کرد. اعزام هر فضانورد برای ناسا توسط فضاپیمای روسی حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است.

اندری لونین (Andrei Ionin)، متخصص امور فضایی از روسیه، در‌این‌باره می‌گوید: «اکنون اگر اسپیس‌ایکس بتواند تمام فضانوردان آمریکایی را از خاک این کشور و توسط فضاپیماهای خود به فضا بفرستد، روسیه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه را از دست خواهد داد.» ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، هزینه هر صندلی فضاپیماهای خود را برای اعزام فضانورد به فضا ۶۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

در همین حال دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه، مدعی شده که این آژانس در تلاش است تا هزینه‌های اعزام فضانوردان را ۳۰ درصد کاهش دهد؛ موضوعی که البته لونین درباره آن اظهار تردید می‌کند: «روسیه برای این منظور باید فرایند تولید خود را تغییر دهد؛ چرا که اسپیس‌ایکس برای اعزام فضانورد از موتورهای ارزان‌قیمتی که از قطعات خود در توسعه آن‌ها استفاده کرده، بهره می‌برد.» به‌عقیده لونین، ظهور رقیبی مانند اسپیس‌ایکس را می‌توان زنگ خطری برای صنعت فضایی روسیه دانست که بسیار فراتر از آن چیزی است که مقامات فضایی روس در اظهاراتشان بیان می‌کنند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ولادیمیر پوتین در استفاده از علوم فضایی بیشتر بر توسعه توانایی‌های نظامی و به‌ویژه موشک‌های هایپرسونیک متمرکز است. به‌گفته ویتالی یگوروف (Vitaly Yegorov)، کارشناس مستقل امور فضایی، اکتشافات فضایی برای پوتین اولویتی ندارد. 

لونین در پایان با بیان اینکه روسیه با تمرکز بر فناوری‌های فضایی زمان شوروی و صرفاً اصلاح آن‌ها نتوانسته در این صنعت نوآوری‌های مهمی ارائه دهد، تصریح می‌کند: «اگر روسیه می‌خواهد در صنعت فضا پابه‌پای رقبای خود پیش برود، می‌بایست یک نهاد دولتی، مستقل از نقش‌آفرینان کنونی صنعت فضایی این کشور، راهبردی جدید را تدوین کند.»

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15310
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کریمی
کریمی
3 سال قبل

عکسی که در خبر فضایی روسیه بکار رفته ،اولین آزمایشگاهی فضایی کشور در بخش دانش آموزی میباشد که در پژوهش سرای دانش آموزی امیرکبیر تهران منطقه ۳ در سال ۹۷ افتتاح گردید،بنده از مراحل اولیه شروع بکار و افتتاح این آزمایسگاه قدم به قدم در روند کار بودم ،عکس فعالیت دانش آموزی در حوزه فضا در بستر گزارشی روسی کار درستی نمیباشد ، بهتر نام مرکز و دامنه فعالیت بخش دانش آموزی خبر گذاشته شود