گشت و گذار مجازی در افلاک­ نمای ملی مالزی

0 1,291

مریم فخیمی: افلاک‌نمای ملی مالزی یکی از مراکز تفریحی علمی در شهر کوالالامپور است. افلاک نمای نگارا (Planetarium NEGARA) یک مرکز آموزش دانش نجوم و فضا برای عموم مردم است. این مرکز باهدف الهام بخشی به مردم در مورد فضا از طریق ترکیب علوم فضایی و هنر بومی ایجادشده است.

ساخت این افلاک‌نما در سال 1990 آغاز و در سال 1994 به‌طور رسمی توسط ماهاتیرمحمد نخست‌وزیر وقت مالزی افتتاح شد. این افلاک‌نما اکنون توسط آژانس فضایی ملی مالزی اداره می‌شود. مسجد ملی کوالالامپور، موزه ملی مالزی و پارک پرندگان در نزدیکی این افلاک‌نما قرار دارند.

افلاک‌نمایی به شکل کلید

اگر از بالا به این افلاک‌نما نگاه کنید خواهید دید که به شکل یک کلید ساخته‌شده است. این کلید نمادی از تلاش بشر برای حل راز و رمز هستی است.

نمایشگاه‌ها
چندین نمایشگاه در این افلاک‌نما وجود دارد. در سالن اصلی این مجتمع، نمایشگاه دائمی دانش و فن‌آوری فضا‍‍ برپا است. در این سالن ماکت شاتل فضایی ناسا، ماکت فضانوردان، نمونه کوچک موتور وایکینگ و موتور پرتابگر آریان 4 که نخستین ماهواره ساخت مالزی را به فضا پرتاب کرد در معرض نمایش قرار دارد.

ماکتی از بخش داخلی ایستگاه فضایی بین‌المللی شامل محل خواب و توالت فضانوردان طراحی شده که در این بخش بازدیدکنندگان با برنامه کاری، ورزش کردن، آزمایش‌ها، خوابیدن و غذا خوردن فضانوردان آشنا می‌شوند.


آشنایی با منظومه شمسی، جدول تناوبی عناصر تشکیل‌دهنده ستارگان، آشنایی با مأموریت‌های فضایی اکتشافی به مقصد مریخ از دیگر بخش‌های این مجموعه علمی است.


سامانه سه بعدی آشنایی با منظومه شمسی



در نمایشگاه عکس می‌توانید تصاویر جذابی از رد ستارگان، شفق قطبی، سحابی‌ها و سایر تصاویر فضایی را ببینید.

اتاق ضد جاذبه

یک اتاق ضد جاذبه از دیگر بخش‌های جذاب این افلاک‌نما است. اتاق ضد جاذبه که با زاویه‌ای خاص ساخته‌شده بخش بسیار جذابی برای بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان است. در این اتاق می‌توان احساس معلق بودن در فضا را تجربه کرد.



با نخستین فضانورد مالزی آشنا شوید

در این نمایشگاه به جزییات سفر اولین فضانورد مالزیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی چون آموزش، ابزارها، سفر، مواد غذایی و لباس مورداستفاده وی در طی این سفر فضایی پرداخته شده است.



پارک باستانی

نمونه‌ای از رصدخانه‌های چین و هند باستان، ماکت استون‌هنچ که از جنس فایبرگلاس است، ساعت‌های آفتابی و مجسمه فضا-زمان نیز در این بخش قرار دارد.

ماكت رصدخانه باستانی گوشوجينگ چين

ساعت‌های آفتابی

مجسمه فضا-زمان

گنبد افلاک‌نما
یکی دیگر از بخش‌های مهم این افلاک‌نما سالن تئاتر فضایی با یک صفحه‌نمایش بزرگ است که فیلم‌های نجومی و فضایی در آن نمایش داده می‌شود. یک تلسکوپ 14 اینچی و دوربین دوچشمی نیز در این مرکز مورداستفاده عموم است.

صور فلکی
طراحی تابلوهای برجسته صور فلکی بسیار جالب‌توجه است. توضیحات هر صورت فلکی به زبان بریل نیز حک شده تا شرکت‌کنندگان نابینا با صور فلکی آشنا شوند و با لمس سیارات به تفاوت‌های سطح آن‌ها پی برند.

اگر قصد سفر به مالزی را دارید حتماً از این مرکز دیدن کنید.

Save Save Save Save

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1531
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها