رصد کهکشانی شبیه یک «حلقه آتش» حاصل از یک برخورد کیهانی

0 383

ستاره شناسان اخیراً موفق به کشف کهکشانی شدند که ساختار آن شبیه به یک دونات بزرگ است و آن را نوعی حلقه آتش کیهانی (cosmic ring of fire) توصیف کرده‌اند. این کهکشان حلقه‌مانند با نام R5519 تقریباً ۱۰.۸ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و بزرگی آن حدوداً به‌اندازه‌ کهکشان راه شیری است. همچنین یک حفره در وسط R5519 وجود دارد که اندازه آن بیش از ۳۰ هزار سال نوری تخمین زده شده است. برای درک بهتر، اگر کهکشان راه شیری حفره‌ای به این بزرگی در مرکز خود داشت، اندازه و پهنای آن از منظومه شمسی نیز بیشتر می‌بود.

این حلقه پس از برخورد باعث تشکیل ستاره‌های جدیدی شد و به‌دلیل تراکم بسیار زیاد این ستارگان، کهکشان مذکور به زیبایی می‌درخشد. در حقیقت این کهکشان اکنون با سرعتی ۵۰ برابر کهکشان راه شیری در حال ایجاد ستارگان جدید است. محققان می‌گویند که شکل غیرمعمول R5519 احتمالاً به‌خاطر برخورد شدید آن با یک کهکشان دیگر است. زمانی این کهکشان، ساختاری مانند یک قرص نازک داشت تا اینکه کهکشانی کوچک‌تر درست در مرکز R5519 به آن برخورد کرد. تأثیر گرانشی برخورد باعث شد ستاره‌ها کم‌کم از مرکز کهکشان خارج گردند و این موضوع سبب شد تا مرکز آن خالی شود.

در تصاویری که تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرده نیز یک کهکشان کوچک در همان نزدیکی دیده می‌شود. ساختار بیشتر کهکشان‌های حلقوی به‌دلیل فرآیندهایی که درون آن‌ها رخ می‌دهد، شکل می‌گیرد. با گذشت زمان، نوار عظیم داخلی ستارگان و مواد ناپایدار می‌شوند و منطقه داخلی را خالی می‌کنند.

کنت فریمن (Kenneth Freeman) از دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University) می‌گوید: «در مورد این کهکشان حلقوی، ما در حال بررسی جهان اولیه در ۱۱ میلیارد سال پیش هستیم؛ زمانی که تنها قرص‌های نازک کهکشان مذکور در حال به‌وجود آمدن بودند. برای مقایسه، قرص‌های نازک کهکشان راه شیری ما حدود ۹ میلیارد سال پیش شروع به شکل‌گیری و گرد هم آمدن کردند.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15293
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها