برخورد کهکشانی ممکن است باعث ایجاد منظومه شمسی شده باشد

نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی قرن‌هاست همانند یک معما برای دانشمندان بوده است. اکنون به نظر می‌رسد که دانشمندان توانسته‌اند دریابند چه عواملی باعث ظهور منظومه شمسی شده است. آن‌ها اظهار کرده‌اند برخورد کهکشانی ممکن است باعث ایجاد منظومه شمسی شده باشد. طبق مطالعه جدید دانشمندان، احتمالاً پدیده برخورد کهکشانی باعث وقوع زنجیره‌ای از وقایع شده که گمان می‌رود این پدیده ممکن است منجر به تولد منظومه شمسی و زمین شده باشد.

برای محققان قطعی است که یک کهکشان کوتوله به نام کمان (Sagittarius) بارها و بارها با دیسک کهکشان راه شیری برخورد کرده، زیرا مدارهای آن در اطراف هسته کهکشان به‌دلیل نیروهای گرانشی محکم شده است. اکنون محققان با بررسی داده‌های به‌دست آمده از تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ کشف کردند که تأثیر کهکشان کوتوله کمان بر کهکشان راه شیری ممکن است موجب شکل‌گیری منظومه شمسی شده باشد.

توماس رویز-لارا (Tomás Ruiz-Lara)، محقق اخترفیزیک موسسه اخترنجوم (IAC) اسپانیا، می‌گوید: «از مدل‌های موجود مشخص شده که کهکشان کمان سه بار با کهکشان راه شیری برخورد کرده است. وقتی داده‌های گایا در مورد کهکشان راه شیری را مورد بررسی قرار دادیم، سه دوره افزایش شکل‌گیری ستاره را مشاهده کردیم که نخستین مورد ۵.۷ میلیارد سال قبل، دومی ۱.۹ میلیارد سال پیش و آخرین مورد نیز یک میلیارد سال قبل رخ داده و این مربوط به زمانی است که تصور می‌کنیم کهکشان کمان از دیسک کهکشانی عبور کرده است.»

رویز-لارا ادامه داد: «در ابتدا شما کهکشان راه شیری را دارید که نسبتاً ساکت است. پس از یک دوره خشن اولیه شکل‌گیری ستاره که بخشی از آن توسط یک ادغام قبلی آغاز شده، کهکشان راه شیری به حالت متعادلی رسیده بود که در آن ستاره‌ها در حال شکل‌گیری مداوم بودند. شما به‌طور ناگهانی متوجه برخورد کهکشان کمان می‌شوید که این تعادل را مختل می‌کند و باعث می‌شود همه گاز و غبار فضایی موجود در کهکشان بزرگ‌تر مانند موج‌های روی آب بچرخند. این موج‌ها باعث افزایش غلظت بیشتر غبار و گاز در برخی از مناطق کهکشان راه شیری شده و چگالی بالای مواد در آن مناطق موجب شکل‌گیری ستاره‌های جدید می‌شوند.»

کارم گالارت (Carme Gallart)، نویسنده مقاله از IAC، نیز اظهار می‌کند: «به‌نظر می‌رسد که نه تنها کهکشان کمان ساختار کهکشان راه شیری را شکل داده، بلکه بر پویایی نحوه حرکت ستاره‌ها در کهکشان راه شیری نیز تأثیر گذاشته و منجر به تشکیل آن شده است.»