توسعه نسل بعدی کاوشگرها برای حرکت آسان در سطوح شنی و تپه‌ای سیاره‌ها+فیلم

0 451

برای مأموریت‌های آینده سفر به ماه و مریخ به کاوشگرهایی با توانایی حرکتی بالا برای عبور از سطوح شنی و تپه‌ای نیاز است که برای همین منظور نسل بعدی کاوشگرهای فضایی در حال توسعه هستند. محققان کاوشگر کوچکی به نام مینی راور (Mini Rover) توسعه داده‌اند که با جنباندن چرخ‌ها مانع از گیر کردن آن‌ها در شن می‌شود. این کاوشگر با ۴ چرخ و ۱۲ موتور، دارای ابعادی به اندازه یک اسباب‌بازی است و با در نظر گرفتن روش‌های پیچیده حرکتی ساخته شده که به آن اجازه می‌دهد با ترکیب حرکت‌های مختلف، از سطوح شنی و سخت عبور کند.

قطعاتی به چرخ‌ها متصل شده‌اند که با افزایش فاصله کاوشگر از سطح و جنباندن چرخ‌ها، به عبور آسان‌تر آن از سطوح شنی کمک می‌کنند. مینی‌ راور با اتکا به همین سامانه حرکتی قدرتمند توانایی بالا رفتن از تپه‌هایی با شیب تند را که با شن و مواد نرم پوشیده شده‌اند، دارد. به‌عبارت‌دیگر، این کاوشگر با ترکیب پارو زدن، قدم زدن و چرخاندن چرخ‌ها حرکت می‌کند.

محققان مؤسسه فناوری جورجیا (Georgia Institute of Technology) آمریکا در همکاری با مرکز فضایی جانسون (Johnson Space Center) ناسا کاوشگر مذکور را به‌کمک پرینت سه‌بعدی توسعه داده‌اند و توانایی‌های آن را در آزمایشگاه و با شبیه‌سازی سطوح شنی و تپه‌های سطح سیاره‌ها آزمایش کردند.

پژوهشگران با ساخت کاوشگرهای کوچک، روش‌های حرکتی را روی سطوح مختلف آزمایش کرده و آن‌ها را در کاوشگرهای اندازه واقعی آینده که قرار است به ماه و مریخ فرستاده شوند، به‌کار می‌گیرند. محققان برای ساخت مینی راور از نمونه اولیه ماه‌نورد ناسا به‌نام RP15 که ساخت آن مدتی بعد از آغاز پروژه لغو شد، الهام گرفته‌اند. 

شایان ذکر است مریخ‌نورد اسپریت (Sprit) سال ۲۰۰۹ در شن‌های نرم مریخ گیر کرد و تلاش‌های چند ماهه ناسا برای خارج کردن آن بی‌ثمر بود. این کاوشگر سرانجام سال ۲۰۱۰ به‌دلیل عدم دریافت نور خورشید و قرارگیری در دمای بسیار پایین از کار افتاد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15256
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها