ناسا برای سفر به مریخ لباس فضانوردی جدید تولید می‌کند

0 441

ناسا به منظور تحقق رؤیای سفر به مریخ در حال طراحی لباس فضایی تازه‌ای است که هم گشت‌وگذار در این سیاره را ممکن کند و هم امنیت فضانوردان را تأمین نماید. لباس فضایی جدید ناسا از امکانات ارتباطی پیشرفته و ابزار تحقیقاتی منحصربه‌فردی نیز برخوردار خواهد بود. این لباس به نسل جدیدی از سامانه تنظیم فشار مجهز می‌شود که حرکت فضانورد در سطح مریخ را تسهیل کرده و از برهم خوردن تعادل یا آسیب دیدن وی به‌علت سقوط ناگهانی و وقایع مشابه جلوگیری می‌کند. در کلاه ایمنی این لباس فضایی از سامانه پشتیبان تازه‌ای برای تسهیل تنفس استفاده شده است.

همچنین گروه‌هایی ویژه در ناسا در حال تلاش برای تولید سامانه روشنایی، دوربین و سایر تجهیزات جانبی ضروری برای لباس‌های فضایی جدید این سازمان هستند. لباس‌ یادشده به‌صورت شخصی‌سازی‌شده و متناسب با ابعاد، قد و وزن هر یک از فضانوردان تولید می‌شود و طراحی ماژولار قطعات آن‌ها، تعویض، تعمیر و به‌روزرسانی‌شان را تسهیل خواهد کرد. با توجه به حضور فضانوردان زن در این مأموریت، برخی از لباس‌های یادشده در ابعاد کوچک‌تر تولید می‌شوند تا فضانوردان زن در آن‌ها راحت‌تر باشند.

دمای هوای مریخ از منهای ۱۴۰ درجه سانتیگراد تا ۳۰ درجه سانتیگراد در نوسان است و مشکلات دیگری مانند طوفان و تشعشعات خورشیدی خطرناک هم فضانوردان را تهدید می‌کند. از‌همین‌رو لباس‌های فضانوردان مریخ باید با دقت و استحکام بیشتری نسبت به لباس‌های فضایی سفر به ماه تولید شوند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15241
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها