قطعات حامل فضایی سنگین چین احتمالاً در آفریقا سقوط کرده است

0 435

مرحله اصلی حامل فضایی سنگین چین به‌نام لانگ‌مارچ-۵بی (Long March 5B) طی بازگشتی کنترل‌نشده با زمین برخورد کرد. این قطعه با ۳۰ متر طول، ۴.۵ متر عرض و تقریباً ۲۰ تن وزن، بزرگ‌ترین قطعه زباله فضایی است که پس از حدود سه دهه از مدار لئو به‌شکلی کنترل‌نشده با سطح زمین برخورد می‌کند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن هستند که قطعه یادشده در نزدیکی سواحل غربی آفریقا و در اقیانوس اطلس سقوط کرده است. همچنین طبق گزارش‌های جدیدی که در شبکه‌های اجتماعی و چندین خبرگزاری آفریقایی منتشر شده‌، قطعاتی در کشور ساحل عاج پیدا شده که گفته می‌شود مربوط به همین حامل فضایی است.

 لانگ‌‌‌مارچ-۵بی که حامل فضایی سنگین نسل جدید چین محسوب می‌شود، روز ۵مه (۱۶اردیبهشت) از پایگاه پرتاب ونچانگ (Wenchang) در جنوب چین به فضا پرتاب شد. محموله‌های این حامل فضایی شامل نمونه‌ آزمایشی نسل جدید کپسول سرنشین‌دار چین و یک محموله‌ باری آزمایشی قابل بازیابی بودند که با موفقیت به مدار لئو منتقل شدند.

حامل‌های فضایی معمولاً از چندین مرحله تشکیل شده‌اند که مرحله اول، آن‌ها را چند دقیقه پس از پرتاب تا قسمتی از جو زمین حمل می‌کند و سپس مرحله دوم محموله را به مدار می‌برد. اما از نکات جالب این حامل فضایی، داشتن یک و نیم مرحله است که سبب افزایش کارایی و قابلیت اطمینان آن می‌شود؛ با این توضیح که بوسترهای آن به‌عنوان نیم مرحله محسوب می‌شوند.

این پرتابگر با طول کل ۵۳.۷ متر، قطر ۵ متر و وزن برخاست ۸۳۷ تُن، دارای قابلیت حمل ۲۲ تُن محموله به مدار نزدیک زمین است. لانگ‌مارچ-۵بی دارای ۴ بوستر است که هر کدام ۳.۳۵ متر قطر دارند. این حامل فضایی همچنین قادر به ایجاد نیروی پیشران ۱۰۵۷۳ کیلونیوتن در هنگام برخاستن از زمین می‌باشد. از لانگ‌مارچ-بی برای تزریق محموله‌های حجیم و سنگین (شامل ماژول‌های ایستگاه فضایی چین) به مدارهای نزدیک زمین استفاده خواهد شد.

این اولین باری نیست که قطعاتی از حامل‌های ساخت چین سقوطی کنترل نشده به زمین دارند. گفتنی است بوسترها علاوه‌بر برخورد بسیار شدید با زمین و به‌خطر انداختن جان انسان‌ها، معمولاً حاوی مواد آتش‌زا، سمی و سرطان‌زای هیدرازین هم هستند.

 

espash ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15221
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها