محاسبه دقیق‌تر خطاهای سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری با مدل هندی

دانشمندان مؤسسه ژئومغناطیسم هند (Indian Institute of Geomagnetism) مدلی را توسعه داده‌اند که می‌تواند میزان خطاهای مکان‌یابی سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری را محاسبه کند. از آنجایی که یونوسفر زمین عامل اصلی ایجاد خطا در داده‌های چنین سامانه‌هایی است، این مدل با پیش‌بینی چگالی الکترون یونوسفر به محاسبه خطاها می‌پردازد. اس. تولاسیرام (S. Tulasiram)، از مؤسسه ژئومغناطیسم، در این‌رابطه می‌گوید: «مدل‌سازی بهتر یونوسفر می‌تواند دقت بیشتری را در موقعیت‌یابی ماهواره‌ای به‌دنبال داشته باشد.» وی ادعا می‌کند دقت مدل توسعه‌یافته توسط آن‌ها در مقایسه با سایر مدل‌های مورد استفاده در سامانه GPS به‌میزان قابل‌توجهی بالاتر است.

این مدل موسوم به ANNIM سرواژه عبارت Artificial Neural Networks-based global Ionospheric Model از مشاهدات یونوسفری بلندمدت برای پیش‌بینی چگالی الکترون و حداکثر میزان مقادیر یونیزه‌شده در اتمسفر فوقانی زمین استفاده می‌کند. ANNIM توانست با موفقیت و در مقیاس بزرگ، خطاها و انحراف‌ها از حالت طبیعی را در یونوسفر که ناشی از تشعشعات خورشیدی و کیهانی است، بررسی و محاسبه کند.‌ توسعه چنین مدلی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای در افزایش دقت موقعیت‌یابی ماهواره‌ای برای کاربردهای مختلف، از مطالعات علمی مرتبط با آب‌و‌هوای فضایی گرفته تا هدف‌گیری دقیق اهداف دشمن، به‌همراه داشته باشد.

منبع gpsdaily