شرکت ژاپنی منظومه ماهواره‌ای SAR ایجاد می‌کند

0 503

شرکت ژاپنی سینسپکتیو (Synspective) قصد دارد یک منظومه‌ ماهواره‌ای با نام StriX شامل ۲۵ ماهواره مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) باند X را ایجاد کند؛ ماهواره‌هایی که ساخت آن‌ها نیز توسط همین شرکت انجام می‌شود. در همین راستا سینسپکتیو طی توافق خود با شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) اولین ماهواره این منظومه با نام StriX-α را اواخر سال جاری میلادی و توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) راکت لب از پایگاه پرتاب‌های این شرکت در نیوزلند به فضا ارسال خواهد کرد. 

StriX-α با وزن ۱۵۰ کیلوگرم دارای دو صفحه است که باتری‌های خورشیدی و آنتن راداری باند X را حمل می‌کنند. البته ماهواره‌های StriX قرار بود با وزن ۱۰۰ کیلوگرم طراحی شوند که اولین نمونه آن ۵۰ کیلوگرم بیشتر از وزن طراحی اولیه است. قدرت تفکیک مکانی ماهواره‌های منظومه یادشده بین ۱ تا ۳ متر است و مطابق اعلام این شرکت، تا سال ۲۰۲۲ تعداد ۶ ماهواره در مدار قرار خواهند گرفت. سینسپکتیو هنوز تاریخ دقیقی را برای تکمیل منظومه StriX اعلام نکرده است.

هدف سینسپکتیو از ایجاد این منظومه، ارائه خدمات جغرافیایی به شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی است؛ خدماتی که شامل ارائه داده‌های با کیفیت بالا و کاربرپسند برای برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری، نظارت بر ساخت و سازها و زیرساخت‌ها و همچنین واکنش مناسب به بلایای طبیعی می‌شود.

از آنجایی که قرار است ماهواره StriX-α تنها محموله‌ای باشد که در این مأموریت توسط الکترون به فضا فرستاده می‌شود، امکان انتخاب مدار دقیق، پایگاه پرتاب و زمان‌بندی مورد نظر سینسپکتیو میسر خواهد بود. گفتنی است ماهواره‌های SAR در مقایسه با ماهواره‌های اپتیکال، قادر به تصویربرداری در همه نوع شرایط آب و هوایی و در همه ساعات شبانه‌روز هستند.

 

space.skyrocket ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15210
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها