چهارمین ماهواره منظومه ماهواره‌ای اقیانوس‌شناسی چین در یک قدمی پرتاب

ماهواره جدید چین که با هدف نظارت بر اقیانوس‌ها توسعه یافته، مراحل آزمایش کارخانه‌ای را به‌اتمام رساند. این ماهواره با نام HY-1D به‌زودی در مدار قرار خواهد گرفت. HY-1D که سازنده و اپراتور آن آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) می‌باشد، دارای عمر طراحی ۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای CAST968B بهره می‌برد. این ماهواره با وزنی معادل ۴۴۲ کیلوگرم سال جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شود و در ارتفاع حدوداً ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرارخواهد گرفت.

محموله‌های ماهواره‌های این منظومه شامل یک اسکنر رنگی ۱۰ باند با دوره‌های پایش هر سه روز یک بار و یک تصویرگر ۴ باند با دور‌ه‌های پایش هر هفت روز یک‌بار می‌شود. ماهواره‌های HY-1C و HY-1D که نسبت به دو ماهواره اول این منظومه ارتقا یافته‌اند، دارای اسکنری با قدرت تفکیک ۵۰ متر هستند و حاوی دو محموله جدید، یک تصویرگر ماوراء بنفش و یک طیف‌سنج با قابلیت کالیبره کردن، می‌باشند. به‌علاوه، این دو ماهواره از یک سامانه شناسایی خودکار (AIS) برای ردیابی کشتی‌ها برخوردارند.

مأموریت HY-1D جمع‌آوری داده‌هایی راجع به غلظت کلروفیل، درجه حرارت سطح آب، مشاهده یخ‌های اقیانوس، زمین‌های کم‌عمق دریاها، جریان اقیانوس و همچنین ذرات معلق در هوا روی سطح آب‌ها به‌منظور پایش منابع و محیط زیست در مناطق ساحلی چین‌ و جزایر این کشور عنوان شده است. به‌علاوه، این داده‌ها می‌تواند برای تسهیل در پیشگیری و کاهش بلایای دریایی، استفاده پایدار از منابع دریایی، هشدار زودهنگام زیست‌محیطی دریایی و حفاظت از محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

space.skyrocket ، wmo-sat ، global.chinadaily