انجام آخرین آزمایش‌های مریخ‌نورد جدید ناسا در بیابان‌های استرالیا

0 314

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا در حال گذراندن آخرین آزمایش‌ها در زمین‌های خشک زمین با حالتی شبیه به خاک مریخ است که توسط یک گروه بین‌المللی و با هدف اطمینان از کارکرد آن در شرایط سخت مریخ انجام می‌شود. این آزمایش‌ها توسط تیمی به‌ رهبری بونی تیس (Bonnie Teece)، اخترشناس دانشگاه نیو ساوث ولز (UNSW) استرالیا، انجام می‌گیرد و قرار است طی آن یک مبنای اولیه برای مقایسه با داده‌های برگشتی از سیاره سرخ فراهم شود.

این تیم نمونه‌هایی را از جنوب استرالیا که یک منطقه خشک و پر از گرد و غبار و شبیه به مریخ است، جمع‌آوری کردند. آن‌ها با انجام آزمایش‌هایی‌ توسط دوربین، دستگاه پرتونگار لیتوشیمی و ابزار طیف‌سنج استقامت دریافتند که نمونه‌ها در کجا بدترین تخریب را متحمل شده‌اند و قابل اطمینان‌ترین نمونه‌ها کجا جمع‌آوری شده‌اند. تیم مذکور همچنین موفق به شناسایی ترکیب شیمیایی مناطقی شدند که نمونه‌ها از آنجا گردآوری شده بودند. به‌علاوه، آن‌ها با آزمایش‌های خود توانستند نشان دهند که سنگ‌ها در طول تاریخ خود چقدر داغ شده‌اند؛ اهمیت چنین امری در این است که درجه حرارت بالا می‌تواند ترکیبات آلی را از بین ببرد.

تیس می‌گوید: «اگر شما فقط مقدار مشخص و محدودی از شواهد را در اختیار داشته باشید، ممکن است حقیقی نباشد و گمراه کننده باشد یا ممکن است شبیه به شواهدی از وجود حیات به‌نظر برسد، اما چنین نباشد. به‌همین دلیل آزمایش توانایی مریخ‌نورد در این مسئله بسیار مهم است. مریخ‌نورد ابزار متنوعی دارد که می‌تواند رسوبات را به روش‌های مختلفی در سیاره سرخ بررسی کند تا به‌دنبال بهترین شواهد وجود حیات باشد.»

این مریخ‌نورد که در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا توسعه یافته قرار است یک سال مریخی (معادل ۶۸۷ روز زمینی) را در سیاره سرخ سپری کند. گفتنی است آژانس فضایی آمریکا برای توسعه استقامت ۲۷۸ میلیون دلار هزینه کرده است. استقامت دارای شش چرخ است که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ (۵۲.۵ سانتی‌متر) قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) به‌شمار می‌‌روند. چرخ‌های جلو و عقب این مریخ‌نورد دارای موتورهای مستقل هستند و از قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای برخوردارند.

استقامت قرار است در ژوئیه سال جاری میلادی توسط فضاپیمای اطلس ۵ (Atlas V) ناسا از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) به مریخ ارسال شود و در فوریه سال ۲۰۲۱ بر سطح سیاره سرخ فرود آید؛ مأموریتی که به‌منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. مریخ‌نورد جدید آژانس فضایی آمریکا در این مأموریت به ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه این سیاره در این رابطه خواهد پرداخت.

 

espash ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15202
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها