تصویری با وضوح بالا از سیاره مشتری منتشر شد

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (University of California, Berkeley) با استفاده از رصدخانه جمنای (Gemini) واقع در آمریکا و با کمک امواج فروسرخ آن موفق به ثبت تصویری بی‌نظیر و با وضوح بالا از سیاره مشتری شدند. اخترشناسان در این تصویر موفق به ردیابی مناطق گرم درخشانی شدند که در زیر ابرهای این غول گازی کمین کرده‌اند. آن‌ها برای دستیابی به تصویری با این وضوح بالا از روشی به‌نام تصویربرداری لاکی (Lucky imaging) استفاده کردند که می‌تواند اثر مبهم ایجادشده در اثر جو آشفته زمین هنگام مشاهده مشتری را از بین ببرد.

امواج فروسرخ جمنای طول موج‌هایی طولانی‌تر از نور مرئی شناسایی‌شده توسط تلسکوپ هابل هستند. از این امواج می‌توان برای مشاهده مه و ابرهای نازکی که در بالای جو سیاره مشتری قرار دارند، استفاده کرد و این کار به دانشمندان کمک می‌کند تا با دقت بسیار بالاتری ساختار داخلی سیاره را بررسی کنند.

محققان قصد دارند به درک بهتری از علت ایجاد و پایداری سامانه‌‌های آب و هوایی و همچنین طوفان‌های بزرگ سیاره مشتری دست یابند. این مطالعه بخشی از برنامه‌ای است که طی آن از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای جونو (Juno) ناسا، که هم اکنون در حال چرخش به دور این سیاره است، استفاده می‌شود.