فراخوان آژانس فضایی اروپا برای ارائه طرح‌های پیشنهادی مرتبط با حمل و نقل فضایی

0 432

آژانس فضایی اروپا (ESA) فراخوانی را منتشر کرده که طی آن شرکت‌های تجاری اروپایی می‌توانند طرح‌‌های پیشنهادی خود در ارتباط با ارائه خدمات جدید در حوزه‌های حمل و نقل به فضا، در فضا، بازگشت از فضا و یا ترکیبی از این‌ها را به این سازمان تحویل دهند. هدف از این فراخوان که بنابر اعلام آژانس یادشده دائمی خواهد بود، پشتیبانی از اپراتورهای اقتصادی اروپا در توسعه و بهره‌گیری از خدمات حمل و نقل فضایی تجاری جدید عنوان شده است.

اپراتورهایی برای شرکت در این فراخوان واجد شرایط محسوب می‌شوند که نشان دهند طرح پیشنهادی آن‌ها یک «طرح کامل» است؛ بدین معنی که مشتریان نیاز به تهیه خدمات دیگری برای تکمیل و دسترسی کامل به آن نداشته باشند. اپراتور اقتصادی باید مسئولیت کامل پروژه خدمات، از جمله تأمین بودجه و منابع لازم برای توسعه و استفاده از خدمات را برعهده بگیرد. 

به‌علاوه، خدمات جدید حمل و نقل فضایی می‌بایست قابلیت کارکرد مؤثر خود را در مرحله عملیاتی طرح، بدون تكیه بر یك نهاد اروپایی معتبر برای تأیید آن، و همچنین امکان استفاده بلند مدت طرح خود را به‌اثبات برسانند؛ امری که اولویت‌دهی به‌چنین پروژه‌هایی را از طرف آژانس فضایی اروپا به‌دنبال خواهد داشت.

حمایت‌های ESA عمدتاً به‌صورت انجام سرمایه‌گذاری مشترک برای پروژه‌های خدماتی ارائه خواهد شد. اپراتورهای اقتصادی هنگام ارائه پیشنهادهای خدمات ممکن است در یک یا چند مورد از موارد زیر به‌دنبال کمک برای تأمین اعتبار از طرف ESA باشند:

– توسعه فناوری که بخشی از خدمات پیشنهادی را تشکیل می‌دهد

– توسعه، ارزیابی کیفی و سایر تست‌های مرتبط برای سامانه‌ها و زیرسامانه‌ها

– پروسه‌ها و مراحل توسعه و کیفیت‌سنجی

– توسعه و ارزیابی کیفی نرم‌افزارها

– ابزار تولید، امکانات آزمایشگاهی، پشتیبانی‌های زمینی مکانیکی و الکتریکی به‌استثنای کارهای عمرانی

– اثبات کارآیی ایده پروژه

به‌علاوه، ESA ممکن است با ارائه شبکه‌های زیر و تسهیل دسترسی به مکانیزم‌های تأمین مالی، از اپراتورهای اقتصادی به بهترین وجه حمایت کند:

– برقراری ارتباط با سایر پروژه‌های مرتبط

– همکاری با بانک سرمایه‌گذاری اروپا (European Investment Bank)

– ایجاد ارتباط با سرمایه‌گذاران بالقوه

روند انجام کار شامل دو مرحله کلی می‌شود؛ در مرحله اول اپراتورها یک طرح کلی از پروژه خود را جهت ارزیابی‌های اولیه به ESA ارائه می‌دهند. در مرحله دوم و پس از انجام این ارزیابی‌ها، ESA پروژه را به‌صورت کامل و با جزئیات به‌همراه اطلاعاتی که شامل حمایت‌های کشور مشارکت‌کننده می‌شود، دریافت می‌کند که در نهایت شرایط مشارکت مالی در پروژه توسط ESA بررسی می‌گردد. این سازمان هر ۶ هفته یک بار طرح‌های کلی پیشنهادی را ارزیابی می‌کند و در صورت تأیید اولیه، طرح کامل می‌بایست ظرف هشت هفته به ESA ارائه شود. گفتنی است تاکنون کشورهای آلمان، ایتالیا، نروژ، پرتغال، رومانی، سوئد و انگلستان در این فراخوان مشارکت کرده‌اند. 

 
منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15195
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها