کشف نزدیک‌ترین سیاه‌چاله به زمین که تاکنون شناسایی شده است

تیمی از محققان رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) و برخی دیگر از دانشمندان نزدیک‌ترین سیاه‌چاله به زمین تا به امروز را کشف کرده‌اند. این سیاه‌چاله جرمی برابر با ستارگان داشته و در سامانه دو ستاره‌ای HR6819 در فاصله هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است. محققان پس از گردش ستاره‌های این سامانه به دور یک شیء نامرئی، به‌وجود آن پی بردند و با محاسبه مدار ستاره درونی، جرم آن را حداقل چهار برابر خورشید اعلام کردند. در حقیقت آن‌ها پس از انجام تحقیقات اطمینان یافتند که این شیء نامرئی یک سیاه‌چاله است. دانشمندان برای این منظور یک طیف‌سنج روی تلسکوپ ۲.۲ متری MPG/ESO در شیلی نصب کردند و به‌مدت چند ماه سامانه HR6819 را مورد مطالعه قرار دادند.

سیاه‌چاله‌ها به بلعیدن همه چیز از جمله نور معروف هستند. البته نباید نگران نزدیک بودن این سیاه‌چاله به زمین بود؛ چراکه برخلاف سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم که یکی از آن‌ها در مرکز کهکشان خانگی ما قرار دارد، اندازه کوچک‌تری داشته و به‌‌شیوه‌ای به‌اصطلاح خشن با اطراف خود تعامل نمی‌کند. این سیاه‌چاله یکی از اولین سیاه‌چاله‌های کشف‌شده با جرمی برابر با ستارگان است.

کشف سیاه‌چاله‌های قطعی به‌ندرت اتفاق می‌افتد و شناسایی آن به دانشمندان کمک می‌کند تا تکامل ستارگان را بهتر درک کرده و در جستجوهای آینده، سیاه‌چاله‌ها را سریع‌تر شناسایی کنند. محققان می‌گویند در سامانه دیگری به نام LB-1 نیز احتمالاً سیاه‌چاله وجود دارد. سیاه‌چاله‌ها در جهان هستی به‌وفور یافت می‌شوند. دانشمندان تخمین می‌زنند که فقط در کهکشان راه شیری بیش از ۱۰ میلیون سیاه‌چاله وجود داشته باشد.