میکروب‌ها می‌توانند در جو هیدروژنی سیاره‌ها زنده بمانند

بررسی‌های محققان دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) نشان می‌دهد برخی از انواع باکتری‌ها حتی در جو تمام هیدروژنی بعضی سیاره‌ها قادر به تداوم حیات هستند. این کشف موجب شگفتی دانشمندان شده و در عین حال آن‌ها را به وجود حیات در برخی سیاره‌ها که تا پیش از این به‌طور قطعی غیرقابل سکونت محسوب می‌شدند، امیدوار کرده است.

از جمله باکتری‌های شناسایی‌شده در جو ۱۰۰ درصدی هیدروژنی دیگر سیاره‌ها می‌توان به اشریشیا کلی (E. coli) اشاره کرد که معمولاً در روده جانوران خونگرم زندگی می‌کند و برخی از انواع آن موجب مسمومیت غذایی و اسهال می‌شود. البته باید توجه داشت که روند بازتکثیر این باکتری در جو تمام هیدروژنی سایر سیاره‌ها کند است و علت این مسأله نبود اکسیژن می‌باشد.

تا پیش از این دانشمندان برای شناسایی حیات در دیگر سیاره‌ها به‌دنبال شناسایی سیاره‌هایی بودند که شرایط کلی آن‌ها مشابه با زمین باشد؛ ولی حالا مشخص شده این رویه کاملاً غلط است و حیات می‌تواند در سیاره‌های دیگری نیز که بسیار سرد یا گرم هستند، وجود داشته باشد. ازهمین‌رو می‌توان امیدوار بود که گونه‌هایی از حیات در صحراهای یخ‌زده مریخ یا دریاچه‌های مملو از متان قمر تیتان (Titan) مشتری وجود داشته باشد.