پرتاب موفق حامل فضایی نسل جدید چین راه را برای توسعه ایستگاه فضایی این کشور هموار کرد

0 561

اولین پرتاب حامل فضایی سنگین نسل جدید چین به‌نام لانگ‌‌‌مارچ-۵بی (Long March-5B) روز ۵مه (۱۶اردیبهشت) حدود ساعت ۱۰:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه پرتاب ونچانگ (Wenchang) در جنوب چین با موفقیت انجام شد. در این مأموریت آزمایشی لانگ‌‌‌مارچ-۵بی با روشن کردن ۱۰ موتور اصلی خود و در حالی که حامل دوازده محموله‌ مختلف بود، از زمین برخاست و ۴۸۸ ثانیه بعد به مدار تعیین‌شده خود رسید. محموله‌های لانگ‌مارچ-۵بی شامل نمونه‌ آزمایشی نسل جدید کپسول سرنشین‌دار چین و یک محموله‌ باری آزمایشی قابل بازیابی بودند و این حامل فضایی توانست آن‌ها را به مدار لئو منتقل کند.

از نکات جالب این حامل فضایی، داشتن یک و نیم مرحله است که سبب افزایش کارایی و قابلیت اطمینان آن می‌شود؛ با این توضیح که بوسترهای آن به‌عنوان نیم مرحله محسوب می‌شوند. این پرتابگر با طول کل ۵۳.۷ متر، قطر ۵ متر و وزن برخاست ۸۳۷ تُن، دارای قابلیت حمل ۲۲ تُن محموله به مدار نزدیک زمین است. لانگ‌مارچ-۵بی دارای ۴ بوستر است که هر کدام ۳.۳۵ متر قطر دارند. این حامل فضایی همچنین قادر به ایجاد نیروی پیشران ۱۰۵۷۳ کیلونیوتن در هنگام برخاستن از زمین می‌باشد. از لانگ‌مارچ-۵بی برای تزریق محموله‌های حجیم و سنگین (شامل ماژول‌های ایستگاه فضایی چین) به مدارهای نزدیک زمین استفاده خواهد شد.

آژانس ملی فضایی چین (CNSA) قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را توسعه دهد. کپسول بدون سرنشینی که در این پرتاب آزمایشی به همراه لانگ‌مارچ-۵بی به فضا رفت در واقع برای بهره‌برداری از ایستگاه فضایی ‌آینده چین و همچنین اکتشاف‌های فضایی سرنشین‌دار آتی این کشور در حال توسعه است. کپسول یادشده بزرگ‌تر از فضاپیمای فعلی چین با نام شنژو (Shenzhou) و قابل استفاده مجدد خواهد بود. این فضاپیما دارای طولی معادل ۸.۸ متر بوده و وزن آن هنگام برخاستن ۲۱.۶ تن می‌باشد.

 

youtube ، didebanefanavari ، nasaspaceflight ، espash ، space ، spaceflightnow

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15171
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها