پردازش مجدد تصاویر تاریخی قمر سیاره مشتری جزئیات فوق‌العاده‌ای را آشکار کرد

0 458

ناسا تصاویری را که در دهه ۹۰ میلادی توسط فضاپیمای گالیله (Galileo) از قمر اروپا (Europa)، یکی از اقمار سیاره مشتری، گرفته شده بود، با استفاده از فناوری‌های مدرن دوباره پردازش کرد. این اقدام، جزئیات فوق‌العاده‌ای از سطح این قمر در اختیار ما قرار می‌دهد و همچنین ویژگی‌های بیشتری از آن را مشخص می‌کند. روش‌های جدید پردازش تصویر، این فرصت را برای آژانس فضایی آمریکا فراهم کرده تا دوباره جرئیات اروپا را با دقت بالاتری مورد بررسی دهد و به یافته‌های جدیدی دست پیدا کند.

این تصاویر شامل یک ویژگی موسوم به «نوارهای متقاطع» (crisscrossing bands) و همچنین آشفتگی ناحیه‌ای با بلوک‌های مواد و پشته‌ها در مناطقی که پوسته در آن‌ها ترک خورده، می‌شوند. هر تصویر دید نزدیکی از این ویژگی‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد؛ البته کیفیت آن‌ها در مقایسه با تصاویر مدرن کمتر است و همچنین شفافیت پایین‌تری دارند.

اروپا به‌خاطر پوسته یخی ضخیم خود که در بسیای از مناطق تیره‌رنگ می‌باشد، شهرت یافته است. سطح این قمر شیارها و برجستگی‌های بزرگی دارد که مانند زخم‌های ضخیم روی بدن به‌نظر می‌رسند. ناسا تصاویر زیادی از قمر یادشده گرفته و از روش‌های زیادی برای مشخص کردن ویژگی‌ها یا ارائه دیدی واقعی از ظاهر سطح آن استفاده کرده است.

تصاویر جدید به‌عنوان بخشی از مراحل آمادگی ناسا برای ارسال فضاپیمای اروپا کلیپر «Europa Clipper» به این قمر تولید شده است. این فضاپیما بارها اطراف این ماه پرواز خواهد کرد تا اطلاعاتی در رابطه با اقیانوس‌های پنهان‌شده در زیر پوسته یخی ضخیم آن را جمع‌آوری کند. ناسا در گذشته اعلام کرده بود که اروپا به‌علت وجود اقیانوس‌هایی زیر سطح یخی خود، می‌تواند باعث کشف نشانه‌های زندگی فرازمینی شود.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15168
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها