ژاپن با کمک آمریکا پرتاب ماهواره از هواپیما را آغاز می‌کند+فیلم

0 838

شرکت آمریکایی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit)، که در زمینه پرتاب ماهواره‌های کوچک فعالیت می‌کند، با مقامات منطقه اوئیتا (Oita) ژاپن توافق کرده تا صنعت پرتاب افقی (Horizontal launch) را به این کشور ببرد. ویرجین اوربیت و مقامات اوئیتا همچنین قرار است یک مطالعه فنی مشترک را جهت تسهیل توسعه پایگاه فضایی آینده در این منطقه برای انجام این مأموریت آغاز کنند. به‌گفته دن هارت (Dan Hart)، مدیرعامل ویرجین اوربیت، ازآنجایی که ژاپن به‌دنبال ایجاد یک مرکز پرتاب منطقه‌ای برای آسیا است، مشارکت این شرکت و ژاپن می‌تواند در این راستا مؤثر باشد. ویرجین اوربیت با حمایت شرکای ژاپنی خود که شامل هلدینگ ANA و نهاد اسپیس پورت (Space Port) می‌شوند، فرودگاه اوئیتا را به‌عنوان پایگاه پیشنهادی خود برای انجام اولین مأموریت پرتاب و فرود افقی در ژاپن در اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. 

 سامانه پرتاب سیار لانچر وان (LauncherOne) ویرجین اوربیت از پایگاه‌های پرتابی مانند اوئیتا در سراسر جهان جهت فراهم‌آوری برنامه‌های پرتاب برای طیف وسیعی از مشتریان پشتیبانی می‌کند. هدف اصلی پلتفرم پرتابگر لانچروان کاهش هزینه و افزایش تعداد پرتاب‌ها برای محموله‌های بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است. سامانه لانچر وان از سه عنصر اصلی تشکیل شده است؛ پرتابگر، هواپیمای حامل و بخش زمینی. هواپیمای حامل، یک بوئینگ ۷۴۷ تغییر داده شده است که پرتابگر را در زیر بال سمت چپ، بین بدنه و موتور داخلی، حمل می‌کند. این هواپیما تأمین نیروی الکتریکی و کنترل پرتابگر را نیز برعهده دارد. بخش‌های زمینی مسئول ذخیره سوخت در پرتابگر بوده و دریافت و انتشار اطلاعات تله‌متری و رصد عملیات پرتاب را انجام می‌دهند.

لانچر وان یک پرتابگر دو مرحله‌ای است که قبل از پرتاب توسط هواپیمای حامل تا ارتفاع ۳۵ هزار پایی بالا برده می‌شود و بدین وسیله از محدودیت‌های آب و هوایی و محدودیت‌های دیگری که معمولاً گریبان‌گیر پایگاه‌های پرتاب می‌شود، می‌گریزد. موتور سوخت مایع این پرتابگر، ‌پس از جدایی از هواپیما فعال شده و نیرویی معادل ۷۳۵۰۰ پوند تراست تولید می‌کند. موتور مرحله دوم آن نیز با نیروی پیشران ۵۰۰۰ پوند، ماهواره را در مدار قرار می‌دهد. پرتابگر لانچر وان بسته به محل پرتاب آن می‌تواند یک محموله ۳۰۰ یا ۴۰۰ کیلوگرمی را در مدار خورشید آهنگ قرار دهد.

در ویدئوی زیر می‌توانید آزمایش رهاسازی لانچر وان از هواپیما را که سال ۲۰۱۹ توسط ویرجین اوربیت انجام شد، مشاهده کنید.

 

youtube ، espash ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15149
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها