عبور سیارکی بزرگ از کنار زمین تا ساعاتی دیگر

0 760

سیارک 1998 OR2 یا 52768 که اخیراً به‌واسطه شایعه احتمال برخوردش با زمین خبرساز شده بود، ساعاتی دیگر از نزدیکی کره خاکی ما عبور خواهد کرد. اهمیت این سیارک نسبت به سایر اجرام آسمانی که از کنار زمین گذر می‌کنند در ابعاد بزرگ‌تر آن نسبت به سایر سیارک‌هاست؛ امری که موجب می‌شود 1998 OR2 با تلسکوپ‌های کوچک نیز قابل رصد باشد. گفته می‌شود این جرم با قطر حدوداً ۲ کیلومتر امشب از ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت تهران قابل رؤیت خواهد بود.

این سیارک یکی از بزرگترین سیارک‌های بالقوه خطرناک شناخته شده است و بین روز‌های دهم تا چهاردهم اردیبهشت در گذر نزدیکی به اوج درخشندگی خود می‌رسد؛ تا آنجا که حتی با یک تلسکوپ ۴.۵ اینچی زیر آسمان حومه شهر‌ها می‌توان آن را در ساعات اولیه شب بین صورت‌های فلکی مارآبی (Hydra) و سدس (Sextans) رصد کرد.

سیارک مذکور با سرعت ۳۱۳۲۰ کیلومتر بر ساعت از فاصله ۶،۲۹۰،۵۸۹ کیلومتری زمین عبور می‌کند؛ فاصله‌ای که تقریباً ۱۶ برابر فاصله زمین تا ماه است (متوسط فاصله زمین تا ماه ۳۸۴،۴۰۳ کیلومتر می‌باشد). برخورد چنین سیارکی با زمین البته می‌توانست حیات را روی این سیاره تهدید نماید؛ اما خوشبختانه 1998 OR2 از فاصله بسیار زیادی از زمین گذر خواهد کرد. این سیارک دارای مداری معین بوده و مسیر آن تا سال ۲۱۹۷ مشخص گردیده است.

1998 OR2 نخستین بار در ۲۴ژوئیه۱۹۹۸ توسط رصدخانه هالیکالا (Haleakala) ناسا واقع در ایالت هاوایی کشف شد و در گروه سیارک‌های آپولو (Apollo asteroids) قرار گرفت. سیارک‌های آپولو یک گروه از سیارک‌های نزدیک به زمین هستند که پس از سیارک آپولو ۱۸۶۲، نخستین سیارک این گروه که در دهه ۱۹۳۰ توسط کارل ویلهلم راینموت (Karl Wilhelm Reinmuth) ستاره‌شناس آلمانی کشف شد، به این نام خوانده می‌شوند.

آن‌ها سیارک‌های زمین‌گذری هستند که محور نیم‌قطر بزرگ مدارشان بیشتر از زمین است اما فاصله حضیض خورشیدی‌ آن‌ها کمتر از فاصله اوج زمین است. این اجرام مدار چرخش زمین به دور خورشید را قطع می‌کنند و در نتیجه دارای احتمال برخورد با زمین می‌باشند. گفتنی است گذر بعدی سیارک یادشده در ۲۷فروردین۱۴۵۸ اتفاق خواهد افتاد؛ هنگامی که سه بار نزدیک‌تر از این گذر و از فاصله ۴.۶ برابری فاصله زمین تا ماه از کنار کره خاکی عبور می‌کند.

 

espash ، jamaran

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15140
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها