بهره‌گیری از ترکیب تصاویر راداری برای ارزیابی وضعیت کشت برنج در ویتنام

0 545

حسگرهای راداری ماهواره سنجشی سنتینل-۱ (Sentinel-1) به‌لطف قابلیت‌هایشان برای انجام مشاهدات زمین با وجود پوشش ابرهای مرطوبی که معمولاً در زمین‌های تحت کشت برنج در ویتنام وجود دارد، به ارزیابی وضعیت زمین‌های غرق‌ در آبی که برای کشت برنج در این کشور استفاده می‌شود، کمک شایانی می‌کنند. در همین راستا و با بهره‌گیری از ترکیب تصاویر راداری به‌دست آمده از ماهواره سنتینل-۱ وضعیت کشت برنج در ویتنام مشخص شده و داده‌های راداری این ماهواره به‌خوبی توانسته وضعیت کشت این محصول مهم در ویتنام را نشان دهد.

تصویر زیر طی سه بار جمع‌آوری داده‌های راداری از ماهواره سنتینل-۱ تهیه شده که هر بار در یک ماه جداگانه به‌ثبت رسیده‌اند تا تغییرات وضعیت زمین‌های زراعی برنج را در منطقه‌ای به‌نام دلتای مکونگ (Mekong Delta) در ویتنام نشان دهند. گفتنی است ویتنام پنجمین تولیدکننده برنج در جهان است که بیشتر این محصول نیز در منطقه یادشده کشت می‌شود.

رنگ‌های روشن در تصویر بالا تغییراتی را نمایش می‌دهد که در زمان جمع‌آوری داده‌ها رخ داده است. در این تصویر رنگ‌های قرمز و صورتی نشان‌دهنده تغییرات وضعیت محصولات از ۲۸اکتبر۲۰۱۹، رنگ‌های سبز نشان‌دهنده تغییرات از ۲۱نوامبر۲۰۱۹ و رنگ‌های آبی نیز مربوط به تغییرات از ۲۷دسامبر۲۰۱۹ می‌باشند. همچنین رنگ‌های خاکستری مربوط به زمین‌هایی می‌شود که یا دارای ساختمان هستند و یا در آن‌ها تغییراتی رخ نداده است.

سنتینل-۱ یک مأموریت فضایی است که سرمایه‌گذاری آن توسط اتحادیه اروپا (European Union) و امور اجرایی آن توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در قالب برنامه کوپرنیک (Copernicus) انجام شده و شامل مجموعه‌ای از دو ماهواره می‌شود. این ماهواره‌ها مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) در باند C هستند که به آن‌ها توانایی تصویربرداری در تمامی ساعات شبانه‌روز و همه نوع شرایط آب و هوایی را می‌دهد. سنتینل-۱آ و سنتینل-۱بی ماهواره‌های این مجموعه هستند که تاکنون به فضا پرتاب شده‌اند. ماهواره‌های یادشده به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ در مدار قرار گرفتند و سنتینل-۱سی نیز قرار است سال آینده میلادی به فضا پرتاب شود.

این ماهواره‌ها که پیمانکار اصلی آن‌ها شرکت تالس آلنیا (Thales Alenia Space) به‌مرکزیت فرانسه است، با عمر طراحی بیش از ۷ سال دارای وزنی در حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم بوده و از باس ماهواره‌ای Prima بهره می‌برند. گفتنی است ماهواره سنتینل-۱دی نیز قرار است طی سال‌های آینده به این مجموعه اضافه شود.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15116
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها