ژاپن به‌دنبال گسترش همکاری‌های فضایی با مالزی

0 499

یوشیکازو شوجی (Yoshikazu Shoji)، مدیر بخش روابط بین‌الملل و تحقیقات آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA)، اخیراً از علاقه این کشور به گسترش همکاری‌های فضایی با مالزی خبر داده است؛ امری که می‌تواند به‌نوعی در راستای رقابت با نفوذ روزافزون چین در حوزه فضایی کشورهای آسیایی محسوب شود. چین از طریق بعضی برنامه‌های خود مانند BRI (سرواژه عبارت Belt and Road Initiative) مبالغ زیادی را در زیرساخت‌ها و پروژه‌های مختلف از جمله بخش فضایی کشورهای جنوب شرق آسیا سرمایه‌گذاری می‌کند.

شوجی با اشاره به توانایی‌های مالزی در صنعت فضا از جمله ساخت و بهره‌برداری از ماهواره‌ها و همچنین اعزام یک فضانورد مالزیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۰۷، همکاری در عرصه فضایی با این کشور را سودمند توصیف کرد. این اظهارات از یک مقام فضایی ژاپن در حالی صورت می‌گیرد که مالزی در حال حاضر به صنعت فضایی به‌عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و همچنین استقلال راهبردی خود نگاه می‌کند.

آزلیکمیل ناپیا (Azlikamil Napiah)، رئیس آژانس فضایی مالزی (Malaysian Space Agency)، پیش‌تر با بیان اینکه روزی نیاز داریم ماهواره‌ها و صنعت فضایی خود را داشته باشیم، گفته بود: «مالزی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یکی از کشورهای مهم در عرصه فضایی تبدیل شود.»

گفتنی است مالزی در حال حاضر از طریق برنامه‌ای موسوم به کیبو (Kibo) عضو برنامه «همکاری‌های سودمند آسیا» (Asian Beneficial Collaboration) است؛ جایی که کشورهای عضو می‌توانند با JAXA برای پیشبرد آزمایش‌های علمی در ارتباط با توسعه ماژول کیبوی ایستگاه فضایی بین‌المللی همکاری کنند. دانشگاه پوترا مالزی (UPM) اکنون از طریق همین برنامه با JAXA در حال همکاری با این آژانس فضایی است.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15108
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها