همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا برای تحلیل نمونه ۴۸ ساله عملیات آپولو ۱۷

0 387

آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرده به ناسا در بررسی و تحلیل نمونه‌های جمع‌آوری شده طی عملیات آپولو ۱۷ (Apollo 17) در سال ۱۹۷۲ کمک می‌کند. بر اساس اعلام ناسا، بررسی و تحلیل این نمونه می‌تواند برخی از ویژگی‌های سطح ماه را نشان دهد که با فناوری‌های دهه ۷۰ میلادی امکان ارزیابی آن‌ها وجود نداشت. آژانس فضایی اروپا عنوان کرده که بخش پایینی محفظه نگه‌داری از نمونه، باز شده و بخش بالایی آن نیز در آینده‌ای نزدیک باز خواهد شد. این نمونه‌ها مربوط به رانش زمین در دره تاروس-لیترو (Taurus–Littrow) کره ماه است که احتمال وقوع یک ماه‌لرزه را می‌دهد. هدف آن‌ها نیز برسی علل رخ دادن چنین پدیده‌ای در ماه عنوان شده است.

فضانوردان برای به‌دست آوردن این نمونه یک سیلندر ۷۰ سانتی‌متری را داخل سطح کره ماه فرو کرده تا بتوانند از سطح آن مغزه‌گیری کنند. آن‌ها سپس مغزه به‌دست آمده را به دو بخش تقسیم کرده و با وکیوم کردن بخش پایینی، آن را به کره زمین فرستادند. دانشمندان سپس نمونه را دوباره داخل یک محفظه وکیوم دیگر قرار داده تا بیش از پیش از آن محافظت کنند. لازم به توضیح است به برداشته شدن و تخلیه گازها ومایعات یا هر چیز دیگری از یک حجم یاسطح به‌گونه‌ای که فشار در حجم و سطح از فشار محیط کمتر شود وکیوم کردن گفته می‌شود.

به‌نظر می‌رسد بخش پایینی این مغزه، غنی از گازهای فرّار مانند هیدروژن و کربن‌دی‌اکسید باشد. تیم جمع‌آوری و نگهداری از نمونه‌های فضایی ناسا، مسئولیت حفظ این نمونه را طی این سال‌ها بر عهده داشتند. این دو آژانس فضایی در ادامه آن‌ها می‌خواهند محفظه‌ای بسازند که گازهای فرّار احتمالی در اثر باز شدن بخش پایینی نمونه را جذب کنند. نتایج به‌دست آمده از این تحقیقات می‌تواند به یافتن دلیل اصلی لرزش در سطح ماه کمک شایانی کند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15099
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها