تلسکوپ آژانس فضایی اروپا نخستین رصد یک سیاره فراخورشیدی را انجام داد

0 300

تلسکوپ سیاره‌یاب کیاپس (CHEOPS) آژانس فضایی اروپا (ESA) برای نخستین بار یک سیاره فراخورشیدی (exoplanet) را رصد کرد؛ عملیاتی که بخشی از فرایند اثبات‌ قابلیت‌های این تلسکوپ محسوب می‌شود. کیاپس با رصد این سیاره اکنون آماده است تا مشاهدات علمی خود را آغاز کند. این تلسکوپ در دسامبر۲۰۱۹ به مدار زمین پرتاب شد و در فوریه۲۰۲۰ نخستین تصویر از یک ستاره دوردست را به‌ثبت رساند. 

مرحله بعد، آماده‌سازی کیاپس برای آغاز مشاهدات علمی بود تا از فعال بودن قابلیت‌های تصویربرداری آن اطمینان حاصل شود که برای این منظور قرار شد این تلسکوپ از یک هدف شناخته‌شده تصویربرداری کند. کیت ایزاک (Kate Isaak)، یکی از محققان این پروژه در آژانس فضایی اروپا، می‌گوید: «برای بررسی عملکرد کیاپس باید ابتدا ستارگانی را رصد می‌کردیم که ویژگی‌های آنان شناخته شده است.» سیاره‌ای که کیاپس رصد کرده HD 93396 نام دارد که در فاصله ۳۲۰ سال نوری از زمین واقع شده است.

کیاپس طی مأموریت ۳.۵ ساله‌ای که برای آن برنامه‌ریزی‌ شده، به رصد کهکشان‌ها، سیاره‌ها و قمرهای آن‌ها خواهد پرداخت. تلسکوپ آژانس فضایی اروپا فقط برای اکتشاف سیاره‌های فراخورشیدی طراحی نشده، بلکه قرار است آن‌ها را مورد مطالعه نیز قرار دهد. این تلسکوپ، به‌طور خاص، شعاع سیاره‌هایی را بررسی خواهد نمود‌ که در حال حاضر تخمینی از جرم آن‌ها در دسترس است.

شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) پیمانکار اصلی این مأموریت است و دو دانشگاه سوئیسی برن (University of Bern) و ژنو (University of Geneva) در ساخت آن همکاری کرده و کار ساخت سنجشگر نوری قدرتمند کیاپس را برعهده داشته‌اند. گفتنی است آژانس فضایی اروپا برای توسعه این تلسکوپ مبلغی معادل ۵۰ میلیون یورو هزینه کرده است.

 

wikipedia ، espash ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15098
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها