آغاز پروژه ارتقای سامانه‌ موقعیت‌یابی ماهواره‌ای بیدو چین

0 428

اخیراً پروژه‌ای با تلفیق سامانه‌های سنجش از دور و همچنین ناوبری فضایی با اعتبار ۲۰۰ میلیون یوان (۲۸/۳ میلیون دلار) در منطقه‌ جدید لیانگ‌جینگ (Liangjiang) واقع در شهر چونگ‌چینگ (Chongqing) واقع در جنوب غرب چین آغاز شده تا به کمک داده‌های اطلاعاتی و فناورانه، به حفاظت از محیط زیست، پشتیبانی از زیست‌بوم این منطقه و همچنین حمایت از صنعت ذخیره‌ آب بپردازد.

انتظار می‌رود از این پروژه در راستای بهبود تجهیزات سنجش از دور، ارتقای فناوری پردازش، پوشش وسیع‌تر و دقیق‌تر سامانه‌ موقعیت‌یابی بیدو (BeiDou) این کشور برای انجام برنامه‌ریزی‌ها در سطح کشور، مدیریت منابع طبیعی، پایش بلایا، عملیات‌های نجات فوری و کاربرد در خلبان خودکار هواپیماهای بدون سرنشین بهره‌گیری شود. به‌علاوه، بهبود ظرفیت منطقه در بحث ناوبری ماهواره‌ای، افزایش کاربری اینترنت اشیاء و رونق توسعه‌ اقتصادی از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می‌آیند.

برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئو این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سراسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. همچنین از دیگر کاربردهای این سامانه می‌توان به کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی، کمک به عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات، نقشه‌برداری و کمک به اطفاء حریق جنگل‌ها اشاره نمود.

در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۶ تا ۱۰ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت فوق‌العاده ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۳۰ سانتی‌متر است). چنین دقت بالایی توسط ۳۰ ماهواره فعال منظومه ماهواره‌ای بیدو (۲۴ ماهواره در مدار مئو و ۶ ماهواره در مدار ژئو) فراهم می‌گردد.

مطابق آنچه اعلام شده فقط ۱ ماهواره از نسل سوم این سامانه برای پرتاب باقی مانده که انتظار می‌رود در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به فضا ارسال شود و سامانه بیدو با پرتاب این ماهواره تکمیل خواهد شد. پیش از این و در دسامبر سال گذشته میلادی چین با پرتاب دو ماهواره، صفحه مداری مئو این سامانه‌ را تکمیل کرد (منظومه ماهواره‌ای بیدو در دو صفحه مداری ژئو و مئو بنا شده است). البته هم‌اکنون بسیاری از ماهواره‌های سری اول بیدو به اواخر عمر عملیاتی خود رسیده‌اند و باید جایگزین شوند. با تکمیل این سامانه چین قادر به ارائه خدمات موقعیت‌یابی به تمام مشتریان و کاربران خود در سراسر جهان خواهد بود.

 

espash ، didebanefanavari

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15086
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها