پرورش باکتری‌ها برای ساخت دارو در فضا

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با پرورش باکتری‌ها در فضا، به تهیه داروهای مورد نیاز فضانوردان کمک کنند. ابزاری که در حال حاضر در بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد، می‌تواند یک باکتری به‌نام «اشریشیا کلی» (E. Coli) را در فضا پرورش دهد و راه را برای تولید دارو طی پروازهای بلندمدت فضایی باز کند. در همین راستا پژوهشگران مؤسسه پلی‌تکنیک رنسلیر (Rensselaer Polytechnic Institute) آمریکا با شبیه‌سازی ابزاری که در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد نشان دادند که می‌توان باکتری یادشده را به‌جای روش‌های متداول، با روش‌هایی پرورش داد که مناسب سفرهای فضایی باشند.

ریچارد بونوکورا (Richard Bonocora)، از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید: «اگر ما بتوانیم ریزارگانیسم‌ها را به‌خوبی در فضا پرورش دهیم، قادر خواهیم بود از آن‌ها برای نیازهای دارویی خود استفاده کنیم. این کار در سفرهای فضایی که در آن‌ها امکان فراهم کردن دوباره تجهیزات وجود ندارد، موضوعی حیاتی خواهد بود. هدف ما این است تا روشی بهتر از روش کنونی که برای پرورش ریزارگانیسم‌ها در فضا استفاده می‌شود، پیدا کنیم.»

از آنجا که نتایج این آزمایش روی زمین خوب بوده‌اند، پژوهشگران امیدوارند که بتوانند آزمایش مشابهی را نیز در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهند. آن‌ها قصد دارند در نهایت از این ابزار برای پرورش ریزارگانیسم‌هایی استفاده کنند که در برابر پرتوها مقاوم هستند. بدین‌ترتیب، امکان ارائه داروهایی فراهم خواهد شد که از تابش‌های فضایی در امان می‌مانند.

باکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی برای رشد به اکسیژن نیاز دارند و روش استاندارد برای پرورش باکتری‌ها در معرض هوا، به‌کار بردن «لرزاننده مداری» (orbital shaker) است. لرزاننده مداری قطعه‌ای از تجهیزات آزمایشگاهی است که با لرزاندن مواد، آن‌ها را در یک لوله یا یک محفظه مخلوط می‌کند. این ابزار در واقع دستگاهی مبتنی بر نیروی جاذبه است که لوله‌های حاوی مواد مورد نظر را به‌صورت افقی تکان می‌دهد.

بونوکورا و گروهش باور دارند دستگاهی که در ژوئیه۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد، عملکرد بهتری دارد. از این دستگاه در حال حاضر برای بررسی فشاری که به خوشه‌های پروتئین موسوم به «فیبریل آمیلوئید» وارد می‌شود و با بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیم تحقیقاتی با الهام از دستگاه فضایی مذکور، ابزاری را طراحی کردند که کیفیت پرورش باکتری را با قرار گرفتن در معرض هوا بررسی می‌کند.

بونوکورا در‌این‌رابطه اضافه می‌کند: «این یک روش بادوام برای پرورش ریزارگانیسم‌ها است. ما روش جدیدی را آغاز کرده‌ایم و باید به محیط واقعی‌تری مانند ایستگاه فضایی فکر کنیم. ارائه دارو در فضا بخش مهمی از تلاش‌های ما برای فرستادن انسان به فضا با ایمنی کامل است.»