بالگرد مریخ‌نورد جدید ناسا روی آن نصب شد

0 565

ناسا خود را برای ارسال بالگردی کوچک همراه با کاوشگر استقامت (Perseverance) به مریخ آماده می‌کند. این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی به‌تازگی روی کاوشگر نصب شده و با استفاده از انرژی خورشیدی روی سیاره سرخ به پرواز در خواهد آمد. کاوشگر استقامت (Perseverance) پیشرفته‌ترین رباتی است که متخصصان ناسا تاکنون برای اکتشاف در مریخ طراحی کرده‌اند و با ابزارهای قدرتمندش سیاره همسایه ما را از جهات مختلف بررسی خواهد کرد. در حالی که حدود سه ماه به موعد پرتاب این کاوشگر باقی مانده، آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا با نصب بالگرد یادشده زیر بدنه کاوشگر، آن را یک گام به نهایی شدن نزدیک‌تر کرده است.

این بالگرد بخش مهمی از پروژه استقامت است و در صورت موفقیت، بشر برای نخستین بار پرواز کنترل‌شده در سیاره‌ای دیگر را تجربه خواهد کرد. پس از رسیدن فضاپیما به مریخ، کاوشگر با طی کردن مسافتی ۱۰۰ متری طی سه ماه برخی بررسی‌های اولیه را انجام خواهد داد و پس از آن نوبت به پرواز بالگرد می‌رسد. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت، این بالگرد تا زمان استقرار در دهانه جزرو (Jezero) مریخ برای تأمین انرژی به کاوشگر وابسته است؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تأمین می‌کند؛ این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند.

پروانه‌های ۴ متری این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. البته بالگرد مریخ‌نورد استقامت به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام آن به این مأموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. ازاین‌رو، شکست یا موفقیت آن در برنامه‌های آتی این آژانس فضایی برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر به‌منظور کاوش سریع مریخ و سیاره‌های دیگر تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15070
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها