فضاپیمای ناسا عملیات جمع‌آوری نمونه از سیارک بنو را تمرین می‌کند

فضاپیمای اوسیریس-رکس (OSIRIS-REx) طی روزهای آینده به تمرین بخشی از عملیات فرود روی سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ (101955 Bennu) و جمع‌آوری نمونه از آن خواهد پرداخت. این فضاپیما قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی عملیات فرود روی سیارک یادشده را به‌منظور جمع‌آوری نمونه برای نخستین بار انجام دهد. اسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسیِ سیارک و بازگرداندن نمونه است. این فضاپیما پیش از این کل سیارک را رصد و نقشه‌برداری کرده تا ایمن‌ترین و در دسترس‌ترین محل‌ها را برای نمونه‌برداری از سطح آن انتخاب کند.

اکنون با توجه به سخت بودن فرود روی سطح این سیارک و جمع‌آوری نمونه، ناسا مانوری موسوم به چک‌پوینت (Checkpoint) برای فرود آن ترتیب داده است. در این آزمایش سامانه‌های مختلف از جمله سامانه‌های تصویربرداری و مسیریابی و همچنین بازوی رباتیک این فضاپیما با انجام یک مانور ۴ ساعته تست می‌شوند.

اوسیریس-رکس برای فرود روی این سیارک می‌بایست پیشرانه‌های خود را روشن کند. پیشرانه‌های فضاپیما در سه مرحله روشن می‌شوند؛ مرحله اول زمانی است که فضاپیما حرکت خود را به‌سمت سیارک آغاز می‌کند. در مرحله بعد اوسیریس-رکس به فاصله ۴۱۰ فوتی سیارک رسیده و مانور چک‌پوینت را جهت هماهنگی موقعیت و سرعت خود انجام می‌دهد. در مرحله سوم با روشن شدن پیشرانه‌ها، فضاپیما به سمت سیارک حرکت می‌کند و به فاصله ۱۶۴ فوتی سطح آن می‌رسد تا با مدار چرخش سیارک همخوان شود. این کمترین فاصله‌ فضاپیمای یادشده با بنو از زمان آغاز مأموریت این فضاپیما خواهد بود.

اوسیریس-رکس در سپتامبر۲۰۱۶ توسط حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas V) به فضا پرتاب شد. قرار است برنامه جمع‌آوری نمونه توسط آن در سپتامبر سال جاری میلادی انجام شود و در سپتامبر۲۰۲۳ نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین برگرداند. برای این فضاپیما با وزنی معادل ۸۸۰ کیلوگرم که توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) توسعه یافته، مبلغی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار (بدون در نظر گرفتن عملیات پرتاب) هزینه شده است. گفتنی است سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ یکی از سیارک‌های آپولو است و کشف آن از طریق پروژه لینیر (LINEAR) که مربوط به بررسی سیارک‌های نزدیک به زمین است، در ۱۱سپتامبر۱۹۹۹ صورت گرفت.

wikipedia ، espash ، digitaltrends