سازمان فضایی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، از بارش‌های سنگین در روزهای آینده خبر داد

0 269

سازمان فضایی ایران از پیش‌بینی بارش‌های سنگین در کشور در اواخر فروردین با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای خبر داد. معاونت سنجش از دور این سازمان با استفاده از داده های ماهواره‌های TRMM و GPM وضعیت بارش‌های تجمعی در چند روز اخیر را بررسی کرده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که هفته آخر فروردین و اوایل اردیبهشت بارش‌های سنگین همچنان در اغلب نقاط کشور ادامه یابد.


میزان بارش‌های تجمعی در اغلب نقاط کشور در ۲۱فروردین۹۹

TRMM سرواژه عبارت Tropical Rainfall Measuring Mission ‌به‌معنای «مأموریت اندازه‌گیری باران‌های گرمسیری» یک ماهواره سنجشی مرتبط با تحقیقات محیطی و آب و هوایی و پروژه‌ای مشترک میان ناسا و آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) است که در نوامبر۱۹۹۷ به فضا پرتاب شد. این ماهواره با وزنی معادل ۳۶۲۰ کیلوگرم در مدار لئو و در ارتفاع حدوداً ۳۷۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

GPM نیز که سرواژه عبارت Global Precipitation Measurement به‌معنای «سنجش میزان بارش‌های جهانی» می‌باشد پروژه‌ای مشترک میان ناسا و JAXA بوده که با وزنی معادل ۳۸۵۰ کیلوگرم در فوریه۲۰۱۴ به فضا فرستاده شد. این ماهواره مانند TRMM یک ماهواره سنجشی برای پایش شرایط آب و هوایی و محیطی زمین است که در مدار لئو و در فاصله‌ای در حدود ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

شایان ذکر است با استفاده از داده‌های هواشناسی ماهواره‌ای، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده توده‌ هوای بسیار قوی از فراز دریای مازندران عبور کرده و سرمای هوای منطقه سیبری را وارد ایران کند و همزمان توده ‌هوای قوی مدیترانه‌ای نیز که رطوبت بسیار بالای دریای سرخ را همراه خود دارد، وارد ایران شود که دمای هوا را به‌شدت کاهش داده و باعث بارش‌های برف سنگین در بخش‌هایی از ایران از جمله ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس می‌شود.

بارش تجمعی پیش‌بینی شده کشور از ۲۲ تا ۲۷فروردین۹۹

این سرما به استان‌های جنوبی کشور نیز نفوذ کرده و دمای هوا را به شدت کاهش خواهد داد. این کاهش دما می‌تواند در این مناطق باعث سرمازدگی شکوفه‌‌‌ها و بروز خسارات به محصولات کشاورزی شود.

 

خبرگزاری مهر ، wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocke

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15067
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها