مریخ‌نورد استقامت در حال آماده‌سازی‌های نهایی برای پرتاب

درحالی‌که حدود سه ماه تا پرتاب مریخ‌نورد جدید ناسا به‌نام استقامت (perseverance) باقی مانده، آخرین اقدامات برای آماده‌سازی آن در حال انجام است. تصویر مذکور مربوط به نصب چرخ‌ها و همچنین چتر نجات این مریخ‌نورد می‌باشد که در مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center) ناسا در ایالت فلوریدا صورت گرفته است.

این مریخ‌نورد که در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) آژانس فضایی آمریکا توسعه یافته، قرار است یک سال مریخی (معادل ۶۸۷ روز زمینی) را در سیاره سرخ سپری کند. گفتنی است ناسا برای توسعه استقامت ۲۷۸ میلیون دلار هزینه کرده است. مریخ‌نورد یادشده دارای شش چرخ است که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ (۵۲.۵ سانتی‌متر) قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) به‌شمار می‌‌روند.

استقامت قرار است در ژوئیه سال جاری میلادی توسط فضاپیمای اطلس ۵ (Atlas V) ناسا از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) به مریخ ارسال شود و در فوریه سال ۲۰۲۱ بر سطح سیاره سرخ فرود آید؛ مأموریتی که به‌منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد.

espash ، space